-

Social Conference: krijg inzicht in de ‘Dark Social’

Alles wordt tegenwoordig gedeeld, waarbij natuurlijk meteen wordt gedacht aan Facebook en Twitter. Toch zijn die beide netwerken goed voor slechts een kwart van gedeelde content. De overige 75 procent lijkt een groot zwart gat. Maar wel inzichtelijk te maken, zegt Rupert Staines van advertentiebedrijf RadiumOne. Hij spreekt donderdag op The Social Conference in Amsterdam.

Dark Social is de term die Haines gebruikt voor bezoekersverkeer dat ogenschijnlijk nergens vandaan lijkt te komen. Dat wil zeggen: klassieke analyticsprogramma’s kunnen daarvan de bron niet achterhalen. Soms gaat het om verwijzingen in e-mail, instant messsaging en apps of wanneer een bezoeker gewoon een stuk tekst kopieert en in een bericht plakt.

Deze Dark Social is veel groter dan menigeen zou vermoeden. Weliswaar claimt Facebook een fors deel van de gedeelde content, maar de overige sociale platforms komen samen nog niet eens aan zeven procent, volgens het vorige jaar verschenen rapport ‘Light and Dark of Social Sharing– harnessing the power of consumer connections study’.

Voor dat rapport werden 9000 consumenten uit verschillende landen over het delen van content ondervraagd. Er zijn verschillen per regio, maar in veel gevallen is Dark Social drie keer zo groot als Facebook. 84 procent van internetgebruikers deelt content, 32 procent deelt alleen via Dark Social. En 36 procent van Dark Social wordt gedeeld via mobiele apparaten.

sharing

Dark Social is ook in een ander opzicht belangrijk. Facebook deelt data met velen, bij Dark Social wordt de informatie doorgaans maar aan een afzender verstuurd, maar die is wel heel erg relevant.

Volgens Stains zijn er diverse manieren om deze ‘deelstromen’ beter in kaart te brengen. Zo kun je bezoekers stimuleren om content te delen door knoppen aan te brengen voor sociale media of e-mail. Het verkorten van URL’s wil ook wel helpen. Via unieke URL verkorters kan daarnaast ook heel makkelijk data worden verzameld. Dat is dan ook de strategie die RadiumOne hanteert. Het bedrijf verschaft allerlei hulpmiddelen om gegevens uit de Dark Social te verzamelen en te analyseren.

De behoefte aan inzicht in Dark Social is groot. Team Sky, een professionele wielerploeg, gebruikte widgets om te kijken waar hun content werd gedeeld. Daaruit bleek dat de nadruk lag op email en instant messaging. Maar vijf procent was te traceren via Facebook of Twitter. Met die wetenschap kon het zijn marketingbeleid verder aanscherpen. Muziekbedrijf Universal Music zegt dat de klikratio fors verbeterde nadat het meer inzicht had verkregen in Dark Social.

Het rapport van RadiumOne is hier te downloaden (na registratie).

Deel dit bericht

1 Reactie

Rick Dronkers

Valt opzich aardig wat aan te doen. Te denken aan de oplossing van Lunametrics genaamd “direct monster”. Een slimme manier om je verkeer en social referrals toch te kunnen taggen.

Zie hier: http://www.lunametrics.com/blog/2013/10/02/direct-monster-fix-dark-social/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond