-

Easy Ship via Channable: eenvoudiger verzenden voor mkb-verkopers

Nederlandse verkopers hebben nu ook via Channable direct toegang tot Amazon Easy Ship. Met de integratie kunnen de ondernemers bestellingen snel, betrouwbaar en betaalbaar bij klanten krijgen. Daarmee worden de logistieke uitdagingen, een van de grootste drempels voor mkb-bedrijven op marketplaces, een stuk lager.

Voor veel mkb-verkopers ligt de grootste uitdaging op marketplaces in de manier waarop hun producten worden geleverd. Verzending moet betaalbaar, snel en betrouwbaar zijn. Een vertraagd pakket kan direct leiden tot een slechte review, een onprettige ervaring voor de verkoper of zelfs een verslechterde verkopersaccount-status. En moet een pakketje naar het buitenland? Dan gaat dat gepaard met nog meer kosten en complexiteit. Die zorgen worden nu weggenomen met de integratie van Easy Ship in Channable, een samenwerking tussen Amazon en de integrator.

Alles in één omgeving

Veel bedrijven gebruiken Channable al om productfeeds te beheren, voorraad bij te houden en orders te verwerken. Verzending was echter vaak een apart traject. “Onze gebruikers gaven aan dat betrouwbare verzending een van de belangrijkste succesfactoren is, maar dat het beheren van al die processen in verschillende systemen tijdrovend en foutgevoelig is”, zegt Jessica Laan, Chief Revenue Officer bij Channable.

Met de integratie van Easy Ship komt daar verandering in. Verkopers kunnen nu ook verzendlabels aanmaken en hun bestellingen direct vanuit Channable beheren. Ze volgen pakketten via track-en-trace en zien dat de voorraad automatisch wordt aangepast. “Het grote voordeel is dat alles nu in één tool zit”, stelt Laan.

Luisteren naar de klant

Ook Amazon hoorde steeds vaker dat ondernemers behoefte hadden aan een hybride model. “Veel ondernemers willen hun producten zelf verpakken en versturen, maar ook profiteren van de schaal en kostenefficiëntie van Amazon”, vertelt Eva Faict, Country Manager voor Amazon Nederland.

Volgens haar past Easy Ship precies in die behoefte. Ondernemers behouden hun eigen supply chain, maar krijgen tegelijkertijd toegang tot Amazons carrier-netwerk en tarieven. Dat kan al vanaf 2,33 euro. Daarmee wordt verzending sneller, goedkoper en betrouwbaarder. Klanten kunnen bovendien hun pakket volgen vanaf de eerste scan tot de bezorging, terwijl verkopers weten dat verlies of schade gedekt is. “Het is eigenlijk een match made in heaven. Easy Ship is ontstaan omdat we luisteren naar klanten en samen zoeken naar de juiste oplossing”, zegt Faict.

Ook neemt Easy Ship een aantal verantwoordelijkheden over van de sellers. Wie zelf verzendingen regelt, is ook zelf verantwoordelijk voor de Valid Tracking Rate (VTR) en de snelheid van bezorging. Deze hebben invloed op hun status als verkoper op het platform. Easy Ship neemt deze verantwoordelijkheid over en zet daarvoor Amazons bekende verzendpartners in.

23 september 2025. Eva Faict en Jessica Laan. Foto: Peter Boer

Groei in binnen- en buitenland

Voor veel ondernemers zit de winst niet alleen in eenvoudigere logistiek. Easy Ship opent ook de deur naar internationale groei. Nederlandse verkopers die via Amazon naar Duitsland willen uitbreiden, krijgen met deze optie een betrouwbaar en kostenefficiënt alternatief. Faict: “Kunnen verzenden naar Duitsland is een belangrijke groeikans. Easy Ship helpt mkb’ers die stap sneller te zetten.”

Jessica ziet dezelfde potentie. “We zijn vereerd dat we als eerste grote integrator Easy Ship in Nederland mogen aanbieden. Het opent de deur voor ondernemers die nog twijfelden om via marketplaces te verkopen. Met betrouwbare logistiek en geautomatiseerde datastromen wordt de drempel een stuk lager.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond