Somention: Social first
“De beste content komt uit de community”, zegt Charlotte Koeleman, Managing Partner bij Somention. “Wat beweegt hen? Waar komen ze hun bed voor uit? Onze ‘social first’-filosofie gaat verder dan de merkgedachte.”
Het Somention-team draait als een geoliede machine. Voor onder meer TUI, Fleurop, Jacobs Douwe Egberts, Sportlife en vele andere topmerken communiceren zij bijna dag en nacht met de doelgroep via kanalen als TikTok, Snapchat en YouTube. Zo slaagt Somention erin om voor verzekeraar Allianz Direct via TikTok met de juiste video’s, op het juiste moment een boodschap over te brengen die aansluit bij jongeren. “Als iemand net zijn eerste scooter heeft aangeschaft, wil je dat hij scrollend op de bank jouw merk langs ziet komen om een verzekering af te sluiten.” Volgens Koeleman noemen bedrijven als concurrent vaak andere grote merken. “Zij vergeten de community. De kattenfilmpjes en dansvideo’s – dat zijn ook echte concurrenten.”
Als hét socialfirstbureau van Nederland verzorgt Somention de strategie, executie en het opvolgen van socialmediacampagnes. Met focus op de doelgroep: wat beweegt hen, waar komen zij hun bed voor uit, waar praten ze over op social? Koeleman: “Uit social search én dagelijks communitymanagement halen we bijvoorbeeld ondersteunende data. Op basis van die searches maken we content. Is er iets trending? Dan gaan onze content creatives meteen aan de slag.”
Somention is een nichespeler in een markt die een exponentiële groei doormaakt, stelt Koeleman. “We werken niet alleen voor grote A-merken; ook partners uit bureauland huren ons vaak in. Traditionele bureaus die hier niet in meegaan missen de boot. De relevantie van social media neemt alleen maar toe.”
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond