Beluister podcast

Beluister podcast
0
8.3k

Traditionele online advertising is dood: is performance based de toekomst?

Banneradvertenties zijn meer dan tien jaar geleden gestorven. Kosten per klik stegen, programmatic bracht de banners terug. Maar zelfs met programmatic marketing negeren de meest consumenten ongevraagde pagina-advertenties. Publishers beschikken nu over de gepersonaliseerde gegevens en het nichepubliek die nodig zijn om waardevolle marketingdiensten te leveren aan adverteerders. De advertentie is bijna native, wat leidt tot meer clicks en hogere conversies. Affiliate marketing is de volgende stap in deze evolutie.

Is performance based de toekomst?

in deze podcast van Emerce & Awin ”Add value or kiss my a**” gaat Krijn Schuurman in gesprek met Eva Baetsen (Imbull) en Sebastiaan Elsholz (Praxis) over waarde toekennen aan first click versus last click. Vragen als ‘Welke commissie geef je welke publisher?’ en ‘Hoe bepaal je de toegevoegde waarde?’ worden daarbij uitgebreid bediscussieerd.

Kortingscodes

We gaan dieper in op het performance model dat ervoor zorgt dat als iedereen het goed doet, iedereen van de winst geniet. En vice versa. De invoering van een prestatiegericht model zorgt daarbij ook voor een redelijk tarief en betere resultaten. Elsholz merkt op dat er een verschuiving is van budgetten naar performancepartijen die een performance component hanteren in de afrekening.

Volgens Baetsen is er bij kortingscodes ook niet alleen maar sprake van last click. Door de inzet van bijvoorbeeld influencers en content bestrijkt het kanaal steeds meer de gehele funnel. De bounce rate van winkelwagens is bovendien hoog en die zie je wel afnemen door inzet van kortingsbonnen, aldus Baetsen. En waarom zou je publishers niet belonen, als zij wel voor sales zorgen?

Thema’s van deze podcast

  • First click vs last click
  • Hoe bepaal je toegevoegde waarde?
  • Performance model
  • Kortingscodes: lust of last?
Over de sprekers:
  • Krijn Schuurman (host) heeft een voorliefde voor innovatie, nieuwe technologie en dito businessmodellen. Vanwege zijn vermogen om complexe zaken begrijpelijk te maken, is hij een frequente gast op de tv en radio, waaronder BNR Nieuwsradio.
  • Eva Baetsen, (expert) is een gedreven Key Account Manager bij Imbull, onderdeel van de Global Savings Group. Zij is verantwoordelijk voor het opzetten, beheren en succesvol uitrollen van affiliate marketingcampagnes op Kortingscode.nl en Actiecode.nl.
  • Sebastiaan Elsholz, (expert) houdt van focus op resultaat en is sinds 2001 bezig met performance marketing en e-commerce. Hij is Manager Digital Marketing en Sales bij Praxis. Praxis is onderdeel van Maxeda DIY met ruim 150 winkels door heel Nederland, de webshop op praxis.nl en het ‘Voor de Makers’-platform.

Emerce en Awin ontwikkelen een reeks maandelijkse podcasts waarin Krijn Schuurman online professionals aan de tand voelt over urgente onderwerpen én naar hun vergezichten vraagt.

Redactie Emerce