Beluister podcast

Beluister podcast
0
3.0k

E-commerce: belangrijkste uitdagingen bij internationale expansie

Of het nu een buurland is of helemaal aan de andere kant van de wereld, in het huidige technologietijdperk lijken buitenlandse avonturen geen grenzen te kennen. Maar is dat ook zo?

In deze podcast vol uitdagingen, kansen en do’s en don’ts over internationale expansie, gaat Krijn Schuurman in gesprek met Domingo Karsten van Saleduck, een deal-community die actief is in verscheidene Europese en Aziatische landen. En met Thomas Borsboom, oprichter van onder andere Mobiel.nl en vergelijkingstechnologieplatform The Dutch Selection. Twee pioniers in verschillende markten, met verschillende producten. Wat dreef hen over de grens en wat komt er kijken bij hun internationale avontuur?

Groeien over de grens

Duitsers en Nederlanders hebben op het eerste gezicht veel gemeen, maar wie als ondernemer stappen op de Duitse markt zet, merkt dat er cruciale verschillen zijn. Een grote afzetmarkt voor je webwinkel slechts een deurtje verder. Maar vergis je niet:,Duitsland kent grote onderlinge verschillen en wetgeving die op veel punten verschilt van de Nederlandse.

Over België moet eveneens niet te licht worden gedacht. Hoewel onze zuiderburen vaak in één adem met ons Nederlanders genoemd worden, moet ook hier rekening worden gehouden met een ‘way-of-doing-business’ die wel degelijk afwijkt van de onze. Van cultuur tot kleding en van contactleggen tot etiquette rondom besluitvorming: sommige zaken gaan in het buitenland nét even anders. Duitsland en België zijn voor velen een logische eerste internationale stap, maar de kleine afstand betekent niet gegarandeerd succes. Integendeel.

Volgens Karsten, die de Nederlandse markt bewust heeft overgeslagen, is de Duitse markt zeker niet een waar je moet beginnen. Hij zette juist in op België en startte aansluitend zijn Aziatische avontuur met een vestiging in Kuala Lumpur. Waarbij het essentieel is lokaal aanwezig te zijn, mensen op te leiden en de culturele gebruiken te leren kennen. “Van bureaucratie en PR tot de smalltalk over eten, je maakt snellere stappen als je er gevestigd bent”, aldus Karsten. Ondanks de Brexit startte Borsboom in het Verenigd Koninkrijk. “Je moet er absoluut heen! Je hoeft je er niet te vestigen, maar er heen gaan is een stap die je niet mag overslaan”, aldus Borsboom, die de grenzeloze schaalbaarheid als groeikans ziet.

Thema’s van deze podcast:

  • Grenzeloze schaalbaarheid
  • Culturele verschillen
  • No go-landen
  • Aziatische markt
Over de sprekers
  • Krijn Schuurman (host) heeft een voorliefde voor innovatie, nieuwe technologie en dito businessmodellen. Vanwege zijn vermogen om complexe zaken begrijpelijk te maken, is hij een frequente gast op de tv en radio, waaronder BNR Nieuwsradio.
  • Thomas Borsboom (expert) is oprichter van onder andere Mobiel.nl (voorheen Studentmobiel.nl) en vergelijkingstechnologieplatform The Dutch Selection. Hij is expert op het snijvlak van e-commerce en (mobiele) telecom. Een van oudsher in commercieel en operationeel opzicht complex terrein.
  • Domingo Karsten (expert) is oprichter van Saleduck, een deal community actief in dertien landen met kantoren in Amsterdam en Kuala Lumpur. Hij heeft een passie voor de psychologie achter online marketing- en conversiedata en gelooft sterk in automated en performance marketing.

Emerce en Awin ontwikkelen een reeks maandelijkse podcasts waarin Krijn Schuurman online professionals aan de tand voelt over urgente onderwerpen én naar hun vergezichten vraagt.

Redactie Emerce