Deel dit artikel
-

2019: moeizame IPO’s en mega overnames

In een jaar dat de Dow Jones Industrial Average met 20 procent steeg en record op record werd gebroken, presteerden beursgenoteerde techbedrijven onder de maat. Vooral Uber, Lyft en Slack hebben het zwaar en het beursdebuut van kantoorverhuurder WeWork werd zelfs voortijdig afgeblazen.

Naar de beursgang van deze bedrijven was reikhalzend uitgekeken. Het waren immers stuk voor stuk zogenoemde unicorns, oftewel veelbelovende bedrijven die voor de beursgang al ruim 1 miljard dollar waard waren.

Maar experts geraadpleegd door CNN zeggen dat beleggers kritischer zijn geworden en miljardenverliezen zoals bij Uber niet meer acceptabel vinden. De teleurstellingen werkten door in de waardering van alle techkoersen. De IPO markt als totaal presteerde minder goed dan in 2018, toen 192 bedrijven 47 miljard dollar ophaalden. In 2019 ging het om 152 bedrijven en 44 miljard dollar.

WeWork, de uitbater van gedeelde werkruimtes, kwam zelfs in de problemen. De meer dan snelle groei heeft ervoor gezorgd dat de kosten uit de hand zijn gelopen en de leiding de grip daarop niet volledig in handen had. Daarnaast bleek dat CEO Adam Neumann er een losbandig leven op nahield, grotendeels op kosten van hoofdinvesteerder Softbank. De beursgang werd afgeblazen.

De redding van het bedrijf is ook onzeker: de gesprekken van SoftBank met de drie grootste banken van Japan om 3 miljard dollar aan leningen binnen te halen, zouden op niets zijn uitgelopen.

Belangrijk probleem was volgens Scott Galloway, marketingprofessor van New York University en presentator van de technologiepodcast Pivot, het imago van het bedrijf. Hij spreekt over yogababble, waarbij wordt overdreven wat een bedrijf kan. WeWork beweerde dat het doel van het bedrijf was om ‘het bewustzijn van de wereld te verrijken’, terwijl het niets anders doet dan kantoorruimte verhuren aan jonge techbedrijven.

In Nederland werd in oktober de beursgang van technologiebedrijf CM afgeblazen wegens de ‘slechte markt’. Met de verkoop van aandelen zou de beurswaarde uitkomen op maximaal 333,7 miljoen euro.

De meest prominente beursgang van 2020 wordt die van Airbnb. Ook maaltijdbezorger Postmates en beleggingsapp Robinhood gaan mogelijk naar de beurs, maar echt grote IPO’s zitten vooralsnog niet in het verschiet.

Op het gebied van overnames en buy outs was 2019 zeker geen saai jaar. De grootste overname was die van Worldpay door FIS voor 35 miljard dollar, Uber kocht rivaal Careem voor 3,1 miljard en Google lijfde Looker in voor 2,6 miljard. De overname van de smartphonemodemdivisie van Intel door Apple voor 1 miljard dollar sprak misschien minder tot de verbeelding, wellicht ook omdat het bedrijf pas in 2022 voor het eerst een iPhone met eigen 5G modem lanceert.

Het Amerikaanse Tableau kwam deze zomer voor 15,6 miljard dollar in handen van CRM reus Salesforce. Tableau Software is de belangrijkste leverancier van business intelligence-oplossingen en datavisualisatie. Daarin had Salesforce al flink geïnvesteerd, maar met Tableau krijgt de CRM gigant er 86.000 zakelijke klanten bij, waaronder Charles Schwab, Verizon, Schneider Electric, Southwest en Netflix.

Google betaalde 2,1 miljard dollar voor de fabrikant van fitnesstrackers Fitbit om zijn positie in de markt van slimme horloges te versterken. In zijn eentje begon Fitbit het steeds moeilijker te krijgen. Helemaal onomstreden is deze overname overigens niet. Activisten van Public Citizen en het Center for Digital Democracy hebben zich uitgesproken tegen de overname omdat zij vrezen dat Google nog meer data van Amerikaanse burgers verzamelt. Het Ministerie van Justitie is een onderzoek gestart en zou nog kunnen dwarsliggen.

In Nederland waren het afgelopen jaar ook enkele grote overnames. Zo werd Sandd overgenomen door PostNL. De consolidatie moest meer baanzekerheid bieden voor duizenden postbezorgers en maakte het mogelijk om de krimp van de postmarkt ‘op een sociale manier op te blijven vangen’. De concurrentiewaakhond keurde de overname af, maar werd gepasseerd door de staatssecretaris. Waarna er toch weer tal van ontslagen dreigden.

Een van de grootste overnames in Nederland is die van Nederlandse activiteiten van Sanoma door DPG Media voor 450 miljoen euro. Er werd niet overal positief op gereageerd. De Nederlandse mediamarkt beweegt snel naar drie grote mediapartijen en dat kan in de ogen van experts nooit goed zijn. Maar de top van Sanoma denkt daar anders over. Door meer en betere digitalisering, rationalisering en bezuinigingen tegen een concurrerende prijs hoopt men de door Facebook en Google gedomineerde advertentiemarkt tegemoet te treden.

Emerce blikt de komende weken terug op 2019

Foto Shutterstock

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond