Deel dit artikel
-

2021: forse mediabestedingen, ruim €4,7 miljard

Bol.com heeft afgelopen jaar 73 procent meer uitgegeven aan traditionele reclame. Alhoewel dit een forse stijging is, is de webshop hiermee niet de grootste procentuele stijging. Deze eer gaat naar MediaMarkt: met uitgaven van meer dan 23,8 miljoen euro in 2021 ziet dit merk een stijging van 204,6 procent in bruto offline advertentiekosten, zo blijkt uit onderzoek van AdFact.

Opvallendste en grootste procentuele daler van de top 50 is Koopjedeal.nl, die dit jaar ruim 63 procent minder uitgaf. In 2020 stond de site nog op een zesde plek van merken die het meest uitgaven aan advertenties. Dit jaar is de site niet meer terug te vinden in de top 10; de website staat nu op plek 33.

Ondanks een tweede corona jaar met lockdowns, hebben Nederlandse adverteerders wederom meer uitgegeven aan traditionele reclame in 2021 dan in het voorgaande jaar. Het gaat hierbij om bruto mediabestedingen in de traditionele media (radio, televisie, bladen), ‘Out of Home’ (zoals Abri’s) en bioscoopreclame.

Tot nu toe in 2021 is er al meer dan 4,7 miljard euro uitgegeven: een stijging van 10 procent in vergelijking met 2020. Op een pre-corona niveau zitten we nog niet: in 2019 waren deze mediabestedingen 4,1 procent meer.

Bovenaan met de meeste uitgaven is hier de detailhandel terug te vinden, media en verkeer & vervoer volgen. Ter vergelijking: pre-corona (in 2019) zag de top 3 er anders uit: Detailhandel bovenaan, gevolgd door verkeer & vervoer, en toerisme op 3.

Na een monstercampagne rondom de sportzomer en het EK (19,51 miljoen euro aan mediabestedingen) zal het niemand verbazen dat supermarktketen Jumbo het merk is met de meeste mediabestedingen dit jaar. De super gaf tot nu toe ruim 95,3 miljoen euro uit aan offline advertenties. In vergelijking met 2020 is de mediawaarde van het bedrijf daarmee met 84,3 procent gestegen. AH was in 2019 en 2020 het merk met de meeste mediabestedingen. Discount concurrent Aldi is op dit gebied een ‘nieuwe speler’. De Duitse supermarktketen is sinds 2019 beduidend meer gaan uitgeven aan advertenties, ook door de inzet van tv-reclame vanaf september 2020 (voor deze datum deden ze dit niet).

Van de top 50 merken van 2021 is de grootste procentuele stijger in mediabestedingen de NS. De Nederlandse Spoorwegen gaven dit jaar ruim 14,6 miljoen euro uit, een stijging van 878,6%. Pre-corona, in 2019, was dit percentage 57,8 procent.

Top 5 grootste procentuele stijgers merken (vanuit top 50, 2021 tov 2020)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond