Deel dit artikel
-

“28 procent banners rich-media”

Van alle banners wordt nu 28 procent gemaakt met rich-media, een toename van ruim tien procent in vergelijking met vorig jaar. Dit zegt bedrijf voor online reclame DoubleClick. Tegen het eind van het jaar zullen vier op de tien banners rich-media bevatten, verwacht DoubleClick.

Rich-media banners bevatten geluid en bewegende beelden (Flash). De reclame is te zien in de vorm van pop-ups, standaard banners, maar ook in de vorm van banners die over de pagina bewegen (dynamische banners). Internetters zijn niet onverdeeld positief over dergelijke banners, maar adverteerders blijken er wel heil in te zien. In het eerste kwartaal van vorig jaar bestond 17,3 procent van de banners uit rich-media, dit jaar was dat 28 procent en volgens DoubleClick zal dit percentage eind dit jaar gestegen zijn tot veertig procent.

De clickthrough van rich-media banners loopt terug, constateert het bedrijf echter. In het vierde kwartaal bedroeg de klikratio nog 2,44 procent, in het eerste kwartaal was dit 2,14 procent. Dat zijn forse getallen in vergelijking met de gemiddelde doorkllik voor een banner die volgens DoubleClick 0,7 procent bedraagt, een getal dat volgens anderen ook al aan de forse kant is.

De daling in klikratio van rich-media wordt volgens DoubleClick "mogelijk veroorzaakt" door meer nadruk van adverteerders op het 'branding-effect' van campagnes, waarbij het meer gaat om het merk dan om directe verkoop. De cijfers over de 'post impression activity' ondersteunen dit, aldus DoubleClick. Hierbij wordt aan de hand van surfgedrag gekeken of de reclame op iets langere termijn toch het gewenste effect heeft. Volgens DoubleClick ligt de 'post impression' bij rich-media banners op 0,78 procent tegenover 0,41 procent voor andere banners.

De conclusies over rich-media komen uit het Ad Serving Trend Report van DoubleClick. Voor dit rapport zijn 136 miljard banners geanalyseerd die zijn vertoond via het systeem Dart. Deze technologie van DoubleClick is wereldwijd de meest gebruikte methode om banners op websites te plaatsen. In het rapport wordt nog weinig animo geconstateerd voor 'prime time adverteren' op internet. Hoewel er vorig jaar binnen de branche meer over gediscussieerd werd, blijkt deze methode nog weinig aan te slaan bij adverteerders. Slechts drie procent maakt er gebruik van.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond