Deel dit artikel
-

ACM dwingt webshop te stoppen met inzet van neplikes en nepvolgers

Webwinkel Bicep Papa moet van toezichthouder ACM onmiddellijk stoppen met het gebruik van neplikes en nepvolgers bij de promotie van zijn producten via sociale media als Instagram.

Bicep Papa heeft volgens ACM consumenten misleid met de inzet van neplikes en nepvolgers. Het bedrijf verkoopt voedingssupplementen en aanverwante producten via de website biceppapa.nl en maakt reclame via social media.

Volgens het onderzoek van de ACM heeft Bicep Papa over de periode september 2018 tot en met augustus 2020 98.000 volgers en 27.000 likes gekocht.

Door het gebruik van neplikes en nepvolgers kan een positiever beeld van het bedrijf en de producten worden geschetst dan hoe het in werkelijkheid is. Hierdoor worden consumenten misleid en dat is verboden. De ACM legt een last onder dwangsom op om het bedrijf te dwingen met deze praktijken te stoppen en gestopt te houden.

Bicep Papa, het bedrijf achter de bekende influencer Mobicep, is volgens eigen zeggen inmiddels gestopt met het kopen van neplikes en nepvolgers.

Als Bicep Papa het gebruik van neplikes en nepvolgers niet stopt en voor de toekomst niet gestopt houdt, dan moet het bedrijf een dwangsom betalen die kan oplopen tot 100.000 euro.

Deel dit bericht

2 Reacties

Blockchain killer

En ze grijpen “nu pas” in? Dit is wat veel bedrijven en influencers doen, en dan nu pas in 2021 gaan controleren??? Beetje laat he?

Het is tevens niet alleen misleiding van de consument maar ook van de eventuele sponsors of adverteerders.

Ik kan ook nog wel een paar figuren opnoemen die hun likes en volgers hebben gekocht, dit hebben ze mij zelf verteld. Echter ga ik dat niet in de openbaarheid doen want dan heb ik straks een aanklacht wegens smaad aan mijn broek.

Misschien is het een goed idee om heel die idote bende influencers een door te lichten, eens kijken wat er boven komt en of ze dan nog zo populair zijn.

Peter

Dit is zó typisch ACM. Vingers tikken zonder ook maar enig besef te hebben van wat hier is gebeurd.

Deze man heeft een gigantisch organisch bereik, zoiets bereik je JUIST niet met gekochte volgers. Zijn succes kun je hem onmogelijk kwalijk nemen!

Bovendien: hoe kan ACM nou ooit bewijzen dat hij die volgers heeft gekocht? Tenzij een webshop die volgers aan hem heeft verkocht kan aantonen dat dit daadwerkelijk het geval is geweest (dus: met factuur op zijn bedrijfsnaam en betaling vanaf zijn bankrekening) valt dit helemaal niet hard te maken. Iedereen kan immers voor iedere account ter wereld volgers en/of likes kopen. Het is onmogelijk om een bedrijf dat hier slachtoffer van is voor op te laten draaien.

Als ik Mo was zou ik fors hard terug rammen en de ACM een koekje van eigen deeg geven (reputatieschade, et cetera).

Bizar!!!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond