Deel dit artikel
-

34 miljoen euro aan zoekmachinemarketing in 2004

Nederlandse adverteerders gaven vorig jaar 34 miljoen euro uit aan zoekmachinemarketing. Dat blijkt uit onderzoek van Forrester Research in opdracht van Value4Money (V4M). Forrester denkt dat de uitgaven daarvoor in 2005 naar 59 miljoen euro zullen groeien en verwacht een verdriedubbeling naar 100 miljoen euro over drie jaar. De groei moet vooral uit het midden- en kleinbedrijf komen.

Het is voor het eerst dat de omvang van de Nederlandse markt voor zoekmachinemarketing in kaart gebracht wordt. Het onderzoek maakt deel uit van een Europees Forrester rapport “Europe’s Search Engine Marketing Forecast” (2004 – 2010). Volgens Gert Jan Laurman, algemeen directeur van V4M (het online advertentiebureau van het netwerk van Ilse, Startpagina en de Gouden Gids) behoort de toenemende investering in zoekmachinemarketing tot de belangrijkste drivers achter de groei van online adverteren in Nederland in 2005. 

In het rapport geeft Forrester aan dat er in 2004 in totaal 112 miljoen is uitgegeven aan online adverteren in Nederland, hetgeen 3 procent is van de totale advertentie uitgaven, in vergelijking tot 2 procent het voorgaande jaar. Forrester voorspelt dat online adverteren in Nederland tussen 2005 tot 2010 met gemiddeld 23 procent per jaar zal groeien tot 408 miljoen – 8 procent van de totale advertentiebudgetten.

Dit betekent dat Nederlandse bedrijven in de komende zes jaar in totaal 1,6 miljard euro zullen besteden aan online adverteren. Deze groei staat in schril contrast met omzetontwikkelingen bij traditionele vormen van adverteren, aldus Forrester en V4M. Gegevens van Zenith Media laten verder zien dat uitgaven aan alle vormen van traditionele reclame de laatste twee jaar in Nederland zijn gedaald, terwijl online marketing steeg. TV reclame bijvoorbeeld daalde gemiddeld 4 procent, en krantenreclame gemiddeld 6 procent per jaar.

In totaal zullen Nederlandse adverteerders de komende zes jaar 578 miljoen euro uitgeven aan search engine marketing (sem). Van de zestien deelnemende landen in het Europese rapport van Forrester staat Nederland nu reeds op de vierde plaats in termen van omzet in sem bestedingen. Met een verwachtte omzetgroei voor SEM van 73 procent in 2005 staat Nederland ook ruim boven het Europese groeigemiddelde voor het komende jaar.

“Het oriëntatie- en aankoopgedrag van consumenten en bedrijven zal zich de komende jaren nog meer gaan verschuiven naar het Internet. Ook de grote groep kleinere, regionaal georiënteerde bedrijven zullen steeds vaker gedwongen worden hun marketingdoelstellingen online in te gaan invullen”, aldus Laurman van V4M. “Hiermee zal de komende jaren de groei zich in sterke mate gaan verplaatsen naar het midden- en kleinbedrijf.”

Dat lijkt met name gunstig te zijn voor een zoekmachinemarketingbureau als ClearSense. Menno Kenter van ClearSense zei begin dit jaar in een interview met Emerce: “Het midden- en kleinbedrijf wordt zo vaak vergeten. En dat terwijl het in sommige gevallen ook gaat om bedrijven met meer dan 200 man. Daar willen wij als ClearSense graag voor werken, maar ook voor de slager op de hoek draaien wij onze hand niet om. Die willen we graag bedienen. Wij hebben geen drempels ingebouwd zodat ieder bedrijf ongeacht het budget onze kennis voor het beheer van tekstadvertenties kan inhuren. De ondernemer die nu nog zelf zijn Google of Overture campagne beheert zou deze tijd toch beter moeten gaan besteden.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond