Deel dit artikel
-

3D komt in 2010 wankel naar het web

Driedimensionale, bewegende afbeeldingen verschijnen in de loop van volgend jaar voor het eerst op het web. Ontwikkelaars verwerken daartoe nieuwe technologieën in de software achter browsers als Firefox, Safari en die in Nokia- en Apple-telefoons.

Hoewel HTML5 nog niet officieel is omarmd door de branche is een aantal van de belangrijkste web browsers er al wel op voorbereid. Ontwikkelaars beginnen daarom deze maand met de implementatie van technologieën die voorheen alleen in grafische kaarten waren te vinden, en nu toegankelijk worden in vaste en mobiele browsers.

De werkzaamheden daartoe gingen eerder deze maand van start, meldt News.com, bij de teams achter Webkit en Mozilla Firefox. Het eindresultaat van hun werk komt in de loop van volgend jaar voor het eerst op de markt.

Levensecht ogende personages in 3D zijn vooralsnog verre toekomstmuziek. De eerste vernieuwingen brengen 3D-objecten zoals onderstaand naar de browsers. Hiervoor zijn geen extra plug-ins nodig, zoals in het verleden bij 3D-projecten wel het geval was.

In technische zin werken teams van onder meer AMD, Google, Mozilla en Opera met Khronos Group aan het porteren van OpenGL naar het web (WebGL). Het Canvas-element in HTML5 staat driedimensionale beeldvorming toe.

Foto: justinsomnia (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Joost Nuijten

De titel lijkt me niet helemaal correct. 3D is al lang en breed op het web vertegenwoordigd. Realistische 3D-personages in complexe omgevingen zijn nog niet haalbaar.Technologie?n als Papervision, Away3D en Sandy zetten 3D mogelijkheden al serieus neer voor het web op basis van Flash. Toegegeven, er is een plug-in voor nodig, maar het is geen specifieke 3D-plug-in. Met de penetratie van Flash mag je gerust zeggen dat 3D algemeen toepasbaar is voor het web.De technologie is er. Nu moet het nog breed worden toegepast.

Dirk Callaerts

Toch eens even kijken op http://www.eyebcom.com! Daar worden levensechte 3D scans van gezichten gebruikt in allerlei toepassingen. De bedoeling is om dat gezicht later ook in virtuele werelden, omgevingen en games te krijgen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond