47 procent extra omzet door online Sinterklaasverkopen

Online retailers in Nederland verwachten tussen 1 november en 5 december een extra omzet van 225 miljoen euro door de verkoop van Sinterklaasartikelen en cadeaus. Dat is 45 miljoen bovenop de gemiddelde weekomzet van de weken voor de feestdagen. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van Thuiswinkel.org, PostNL en Blauw Research.
Elk jaar stijgt de verwachte extra omzet voor de online winkeliers. Was dit vorig jaar nog 42 procent extra omzet per week, nu verwachten online retailers gemiddeld 47 procent meer in de vijf weken tot aan het Sinterklaasfeest. De gemiddelde online weekomzet tijdens de periode voor Sinterklaas komt hiermee uit op 140 miljoen euro. PostNL ziet dat terug in 45 procent meer bezorgde pakketten ten opzichte van een gemiddelde bezorgweek.
Het afleveren van de pakjes is aanzienlijk sneller en flexibeler geworden dan een aantal jaar geleden, toen consumenten nog verontrust waren of de pakjes wel op tijd werden geleverd voordat de Sint kon aankloppen. Deze voordelen dragen onder andere bij aan de extra online bestedingen tijdens de Sinterklaasperiode, stellen de onderzoekers.
Daarnaast kiest de online consument vaker voor een zelf geplande bezorgdag. Gemiddeld is die zelf geplande bezorgdag drie dagen later. Hierbij zijn vrijdag en zaterdag bij uitstek favoriet.
Ook dit jaar staan de verlanglijstjes vol traditionele cadeaus als speelgoed, boeken, games en muziek. Ook tablets (Apple en Android) en smartphones zijn gewilde hebbedingen.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond