Deel dit artikel
-

NFC-technologie vereenvoudigt retourproces

Bunzl Retail & Industry introduceert een verpakkingsconcept dat gebruik maakt van NFC-technologie. Hierdoor kunnen e-retailers na bezorging van een pakket in contact te komen met de ontvanger.

De consument scant met zijn smartphone een NFC-label op de verpakking en komt zo op een persoonlijke en beveiligde webpagina, waar hij bijvoorbeeld direct kan betalen, het retourproces kan starten of een beoordeling kan achterlaten.

Volgens Rob Wennink van Bunzl is NFC-technologie tot nu toe vooral getest op de mogelijkheden van contactloos betalen. ‘Wij denken dat de mogelijkheden voor verzendverpakkingen nog veel uitgebreider zijn. Je kan als ontvanger bijvoorbeeld automatisch een ontvangstbewijs genereren voor de verzender of pakketbezorger.’

Op dit moment weten retailers pas welke producten retour komen op het moment dat ze terug zijn in het distributiecentrum. Daarbij kost het controleren van retourformulieren en pakbonnen veel tijd. Wanneer de consument op zijn telefoon het retourproces start, staat het te retourneren product direct in het systeem van de verzender.

Daarnaast biedt de communicatiemethode veel mogelijkheden voor retailers om de aankoopervaring te personaliseren. Alle marketingtools die via de normale webpagina van de retailer ingezet kunnen worden zullen ook op de meegeleverde SmartiX-app aanwezig zijn. Wennink: ‘Denk hierbij aan mogelijkheden voor cross- en upselling, het aanbieden van vouchers en loyaltyprogramma’s en koppelingen met sociale media.’

Bunzl werkt voor de ontwikkeling van Smartix samen met Ideatics, die als technische partner het patent op het tagging platform heeft. ‘In eerste instantie zien we vooral mogelijkheden voor e-retailers, maar het concept kan ook zeer interessant zijn voor bijvoorbeeld de logistieke sector.’

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond