Deel dit artikel
-

80 bezoekers per dag voor ABN Amro in Second Life

Dagelijks bezoeken zo’n 80 mensen het filiaal van ABN Amro in Second Life. Het overgrote deel daarvan is Nederlands en veelal nieuw in Second Life. Volgens de ABN Amro zijn bezoekers regelmatig teleurgesteld omdat ze verwachten dat de bank in de virtuele wereld dezelfde diensten als in ‘real life’ kan bieden.

Begin december opende ABN Amro een virtuele vestiging van haar bank in Second Life. Afgelopen vrijdag, tijdens het Second Life Seminar in Amsterdam, vertelde Daan Josephus Jitta over de eerste ervaringen van de bank. Jitta is directeur directe kanalen en innovatie van de ABN Amro.

Het openen van een Second Life filiaal als eerste Europese bank heeft tot de nodige publiciteit geleid, geeft Josephus Jitta toe. Toch was die publiciteit niet het doel om een vestiging te starten. "Het starten van een virtuele vestiging brengt bovendien ook een imagorisico met zich mee. Bij iedere kritische noot in de pers over Second Life krijg ik meteen een stuk of tien mailtjes van verontruste collega's." Volgens Josephus Jitta is er een voortdurende interne discussie binnen de bank over Second Life. Maar de conclusie luidt steeds: doorgaan.

'Nog geen veilige omgeving'
De focus van de ABN Amro ligt op dit moment bij het leren begrijpen van Second Life en het opzetten van nieuwe functionaliteiten. Ook het creëren van een ‘veilige omgeving' is een belangrijk aandachtspunt, zegt Josephus Jitta. Normale bankactiviteiten als het openen van een rekening zijn nog niet mogelijk. "Als een bedrijf als IKEA communiceert met klanten in Second Life is dat relatief onschuldig. Voor een bank is communicatie altijd vertrouwelijk." Hij ziet het als een ‘uitdaging voor de bank' om een manier te vinden waarbij medewerkers en klanten zich kunnen identificeren.

Ook toegangsrechten vormen een probleem. Josephus Jitta spreekt van een nachtmerrie. Bij een vorig week georganiseerd seminar in Second Life leverde dat problemen op. "Het was moeilijk om mensen naar de juiste bestemming te brengen. We konden mensen geen goede toegang geven." Bijkomend probleem is dat het voor mensen die (relatief) nieuw zijn in Second Life, het lastig is om meteen te doorgronden hoe de wereld werkt.

Second Life is volgens Josephus Jitta een ideale plek voor co-creatie, voor initiatieven met content- en technologische partners en de Second Life gemeenschap. De bank is, vertelt hij, onder meer bezig met het ontwikkelen van een eiland samen met IBM. Ook met andere partijen zijn samenwerkingen gestart, maar Josephus Jitta kan nog geen namen noemen.

Bij het, al dan niet samen met andere partijen, opzetten van Second life functionaliteiten is het belangrijk, benadrukt Jospehus Jitta, om niet bestaande ‘real world' concepten te kopiëren, maar te denken vanuit de mogelijkheden die Second Life biedt. "Denk Second Life."

Second Life niet heilig
Een klein team van de bank dat volledig was vrijgemaakt bouwde in vijf weken thuis het Second Life platform. Het was niet mogelijk om te werken op de infrastructuur van de bank zelf. Op dit moment werkt een team van tussen de acht en tien mensen aan de doorontwikkeling van de activiteiten van de bank in de 3D-virtuele wereld. De bank heeft zo'n 25 eilanden gekocht, die deels met andere partijen zullen worden ‘ontgonnen'.

De infrastructuur van Second Life is nog behoorlijk instabiel, merkte de ABN Amro de afgelopen maanden. Waarom ontwikkelt de bank niet een eigen 3D wereld, een soort ABN Life? Josephus Jitta: "Second Life is niet heilig. Misschien blijkt wel dat Second Life de Netscape van de 3d-werelden is."

Deel dit bericht

12 Reacties

Ron

Wat een onzin is dit onderhand aan het worden. Ik zie nog steeds niet de meerwarde voor de klant noch het bedrijf als het gaat om een vestiging van de ABN binnen de mediahype Second Life. Blij dat ik er niet bij bankier. Het is trouwens 'kritische nooT"

Rob Kaas

tja, ik ben wellicht een van de 80 bezoekers bij ABN, helaas ben ik meestal de enige, en kan ik dus uberhaubt niet met de bank praten. Ik kan me juist wel de toegevoegde waarde van virtuele vestigingen voorstellen, met name in de customer support en marketing sfeer. Je trekt enkel de mensen die toch al interesse hadden en daarom is het een goed(kop)e(?) manier van DR. jammer als er dan niemand is om me te helpen, zeker als dit toch al het imago is van vele banken. Leuk initiatief van ABN, maar ze moeten het wel zelf serieus nemen.

Thees Peereboom

Het gaat er in deze fase niet om toepassingen te ontwikkelen maar om onderdeel van deze ontwikkeling te zijn. Op het moment dat een bank als ABN Amro onderdeel is van Second Life (of een andere virtual world) ontstaan er nieuwe inzichten waar de bank sneller onderdeel van wordt dan indien zij geen Second Life presence zou hebben. Daarnaast is de investering gering en nu al betaald door alle additionele publiciteit als 'bank met oog voor ontwikkelingen'. De bank moet vooral doorgaan met seminars ed en zich blijven positioneren als onderdeel van deze community. Dan komen de toepassingen vanzelf.

Niels Schuddeboom

Zoals ABN AMRO zelf al aangeeft zit de waarde van SL vooral in co-creatie. Het is dan ook goed dat ze daar actief mee bezig zijn, ook al weten we daar nu nog weinig van.  Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat de bank aandacht vraagt voor projecten die vanuit hun mvo-beleid worden ondersteund. Dat lijkt me in sommige gevallen meer effect hebben en makkelijker te visualiseren dan het virtueel informeren over financiele dienstverlening en producten.

daniel 4ing

80 bezoekers per dag kun je inderdaad serieus noemen…

Wesley ter Haar

Ik vind dit wel een aardige ABN does SL snapshot;  http://www.previews.nl/emerce/ambitie.html  Na 10 minuten rondvliegen kwam ik een ABN'er tegen maar die was jammer genoeg in slaap gevallen. Niet echt die ambitieuze uitstraling die je verwacht. Denk dat het voor bedrijven die vernieuwend aan de slag gaan vooral belangrijk is om te beseffen dat het geen tijdelijke commitment is. Een SL eiland is nou eenmaal niet alleen voor de kerst, je moet er voor blijven zorgen 🙂

Harm Joosse

@Wesley Grinnik.. de persoon tegen wie je zat te praten is de SL avatar van de directeur van business unit nederland :) Ik blijf het een goede stap vinden, ook al zit het vol met kinderziektes nu, het biedt ABN AMRO in elk geval mogelijkheden om te experimenteren. En laten we eerlijk zijn: ABN AMRO en experimenteren is nou niet altijd in 1 zin te vinden.

Emmanuel Gruijs

Mijn eerste reactie op de keuze van ABN voor SL (Second Life) vond ik vreemd (net als die van Philips en IBM en anderen), totdat ik besefte dat voor hen het testen binnen een hype omgeving ongekende mogelijkheden biedt om daarna tot juiste conclusies te komen. Enorme aantallen initie bezoekers die (hopelijk) geanalyseerd kunnen worden qua gedrag, wensen, verwachtingen en andere. Nu is wellicht een volgende stap nodig, net als Wells Fargo Bank heeft gedaan: na een intensieve ontwikkeling in SL hebben zij na de beta lancering besloten om naar Activeworlds over te stappen, inclusief ontwikkelde content (uit de Wells Fargo Blog). Vanaf dat moment heeft Wells Fargo een compleet eigen omgeving waar hun klanten lyrisch over zijn en di compleet privis. SL is een omgeving die consumer gericht is, dus logisch dat ieder consument gericht bedrijf zich daarin wil bevinden. Alleen waarom zaken delen als de eigen (potentie) "gebruikers-community" van levensbelang is. SL biedt eilanden in al of niet "prive" omgevingen. Activeworlds biedt eigen server licenties waarmee een eigen ABNLIFE gemaakt kan worden, of whatever de PR mensen als naam promoten. Ik hoop dat ABN deze uitdaging aan wil en V4 (Virtual Veni Vidi Vici) kan zeggen. Wij bieden ABN bij deze een challenge:Wij zetten binnen 8 uur een virtuele 3d omgeving op waarin 50.000 mensen naar de CEO van ABN kunnen luisteren via Voice chat en live presentaties…. Mits de ABN de 50.000 mensen bij elkaar brengt.

Anna

@Wesley: ;-) 'Op de bank slapen' krijgt opeens een heel andere betekenis…

secco

@wesley Grappig plaatje, maar iedere SL-gebruiker weet dat als je bent uitgelogd je avatar nog enige tijd in de (away) status virtueel aanwezig is Secco

Ben Turas

Onzin. Als je uitlogt is je avatar binnen 10 seconden verdwenen. Het away effekt zie je als je ingelogd bent maar lange tijd niks doet, of als je zelf kiest voor away in het menu. Lol: Vanavond om 1800u NL tijd begint een Mardi Gras event op Tenochtitlan. Stuur mij(Ben Turas) een IM als je een uitnodiging wilt ontvangen. Je kan ook zelf naar Tenochtitlan gaan. Toegang is gratis natuurlijk ;-) m.vr.gr.

Guido Gautier

Ik stond niet te kijken van het bericht dat een bedrijf als de ABN-AMRO heeft besloten te investeren in Second Life. Virtuele werelden lijkt in de komende jaren toch echt een trend te gaan worden. Niet onlogisch als je de weg volgt van het computerspel 'The Sims' naar de online game 'World of Warcraft'. Grote bedrijven en instellingen doen er goed aan om juist nu in te stappen. Ook al staat Second Life nog in de kinderschoenen, het is zaak om nu te gaan experimenteren. De virtuele wereld biedt nieuwe manieren van zaken doen en bedrijven, maar zeker banken, moeten goed voorbereid zijn als we over een aantal jaar virtuele werelden in onze armen hebben gesloten. Guido

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond