Deel dit artikel
-

86 procent meer online verkoop

Nederlanders hebben in de eerste helft van dit jaar 86 procent meer besteed aan inkopen op internet. In totaal werd 445 miljoen euro uitgegeven bij webwinkels. De groei is ook hoger dan een half jaar geleden en staat in contrast met een afname in bestedingen binnen de reguliere detailhandel. Dit melden Thuiswinkel.org en Blauw Research in de Online Shopping Monitor.

De cijfers betekenen een opsteker voor internetwinkels. Het groeipercentage over de tweede helft van vorig jaar was 78 procent, wat betekent dat de groei in de eerste helft van dit jaar zich heeft versneld, dit in tegenstelling tot de reguliere detailhandel waar de verkopen juist met 0,4 procent zijn afgenomen. Het absolute aandeel aan online verkoop binnen de totale detailhandel nam ook toe, maar is met 1,2 procent nog steeds gering. Vorig jaar was dit nog 0,76 procent van de totale detailhandelomzet.

Thuiswinkel.org en Blauw Research signaleren verschillende oorzaken voor de groei. De gemiddelde bestedingen van klanten nemen toe en ook het aantal online kopers is toegenomen tot 2,25 miljoen online kopers. Ook is er een groei waar te nemen in "grote marktsegmenten" als reizen, kleding en levensmiddelen. Het bedrag dat gemiddeld bij een transactie wordt besteed nam toe met 25 procent tot 198 euro. Het is wederom het segment reizen dat goed is voor de meeste omzet. Deze verdubbelde in de eerste helft van dit jaar tot een bedrag van 185 miljoen euro.

De cijfers van de Online Shopping Monitor worden ieder half jaar gepubliceerd en komen tot stand in samenwerking met de negentig leden van branchevereniging Thuiswinkel.org. Daarnaast wordt ook een grootschalig consumentenonderzoek gehouden. Thuiswinkel.org zegt nu zeventig procent van de thuiswinkelmarkt in Nederland te vertegenwoordigen.

"De sterke groei van de markt en de stijgende tevredenheid met het bestel- en e-fulfillmentproces duiden op een betere performance van de e-retailers en verdere volwassenheid van de markt" , aldus Frank Sibbel, business unit manager E-media van Blauw Research.
Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: "De markt van e-retailers professionaliseert en dit wordt door consumenten beloond. De cijfers zijn een duidelijke weerspiegeling van het toenemende vertrouwen van consumenten in online shopping als volwaardig alternatief kanaal voor het aanschaffen van producten en diensten".

Verenigde Staten
Het Amerikaanse ministerie van Economische Zaken bracht onlangs ook cijfers naar buiten van e-commercebestedingen in de Verenigde Staten. De totale retailbestedingen voor het tweede kwartaal bedroegen 825,5 miljard dollar, online werd er 10,2 miljard dollar omgezet. Het aandeel is daar binnen de totale bestedingen ook nog relatief gering. De online omzet nam echter wel sterk toe, met 24 procent, tegenover een groei van 2,5 procent voor de totale retail sector. In het onderzoek zijn echter enkele belangrijke cijfers niet verwerkt, waaronder omzet bij online reisbureaus en online brokers.

In juni kwam Shop.org, onderdeel van de National Retail Federation, met cijfers over bestedingen aan e-commerce vorig jaar. Er was toen een stijging van 21 procent in omzet, aldus het onderzoek, voor dit jaar wordt juist een sterkere stijging verwacht, van 41 procent. Shop.org verwacht dit jaar een omzet van 72,1 miljard dollar. Dat dit hoger ligt dan de jaarverwachting op basis van de kwartaalcijfers van het ministerie houdt waarschijnlijk verband met het achterwege laten van belangrijke sectoren in de cijfers van het ministerie.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond