Deel dit artikel
-

Abfab: niet rechter maar wetgever moet oordelen over spam

Abfab heeft afgelopen week beroep aangetekend tegen het vonnis in de rechtzaak die Xs4all tegen het bedrijf had aangespannen. De vier mede-eisers van Xs4all hebben eveneens hoger aangetekend, Xs4all zelf heeft dit niet gedaan omdat het "redelijk tevreden was met de uitspraak". De provider hoopt desondanks op een principiële uitspraak. Abfab op haar beurt vindt dat Xs4all voor algemeen geldende regels bij de wetgever moet zijn, niet bij de rechter.

De vier mede-eisers, allen particuliere gebruikers van Xs4all, hadden in het oorspronkelijke proces vijf eisen op tafel gelegd. Alleen de eerste daarvan werd door de rechter ingewilligd , met als gevolg dat Abfab op straffe van een dwangsom geen ongevraagde mail mag versturen naar Xs4all-abonnees. Sjoera Nas, woordvoerster van Xs4all, voert ook het woord namens de vier mede-eisers, die anoniem wensen te blijven. Zij zegt dat nu wordt aangestuurd op een principiële uitspraak over de vraag of het is toegestaan om te handelen in e-mailadressen. De eisers zijn van mening dat dit in verband met privacy-wetgeving niet is toegestaan.

Waarom houdt Xs4all eigenlijk zelf niet de ongevraagde bulk-mail tegen? Nas: "We hebben in theorie wel de mogelijkheid om met allerlei dure filtersytemen bepaalde mail tegen te houden, maar dan moeten wij onderscheid gaan maken. Dat laatste willen wij niet, want alleen de klant kan bepalen of het gewenst is of niet."

Op wat voor uitspraak hoopt Xs4all?
"Het liefst zien we een verbod op het toezenden van ongevraagde bulk-mail. Of dat om commerciële boodschappen gaat of bijvoorbeeld politieke maakt ons niet uit, het gaat erom dat de ontvanger er niet om gevraagd heeft."
Bij welke aantallen beschouwt Xs4all een zending als bulk-mail?
Nas: "Dat hangt af van het aantal klachten en de absolute hoeveelheid verzonden mail."
Heeft Xs4all eigenlijk onderzocht hoeveel van haar gebruikers een probleem hebben met ongevraagd toegezonden mail?
"Uit allerlei onderzoeken blijkt telkens weer dat tachtig tot negentig procent van de internetters zich ergert."
En de overblijvende tien tot twintig procent die zich niet ergert?
"Die mogen wat ons betreft natuurlijk al die ongevraagd toegezonden mail blijven ontvangen. Maar als er meerdere klachten over spam bij ons binnenkomen dan vinden wij het onze taak als provider om daar iets aan te doen."

AfFab op haar beurt zegt dat het hoger beroep is aangespannen omdat het wel of niet bestaan van een vervoersplicht voor providers niet relevant zou zijn, Xs4all in haar gebruikersvoorwaarden niets zegt over het ontvangen van bepaalde soorten mail, Abfab zich niet gebonden acht aan gebruikersvoorwaarden van xs4all en omdat het tot slot een recht van AfFab is om reclame-uitingen te doen. Volgens AbFab-woordvoerster Juliette Quaedvlieg is het eerdere vonnis "onuitvoerbaar". Ook zegt ze niet te begrijpen dat Xs4all via de rechter maatregelen tegen spam probeert af te dwingen. "Algemeen geldende regels behoren door de wetgever te worden gemaakt en niet door de rechter."

Inmiddels heeft AbFab steun gekregen van branchevereniging DMSA (Nederlandse Associatie voor Direct Marketing). Deze organisatie zegt dat te doen "vanwege het belang van de vrijheid van commerciële communicatie".

Een datum voor het hoger beroep is nog niet bekend.

Deel dit bericht

1 Reactie

Frank Meijer

"vanwege het belang van de vrijheid van commerciële communicatie" Dat is wel een heel straffe. Spam genereert kosten voor de ontvanger en voor zijn of haar provider. Verder genereren spamruns met de bijbehorende bounces (terugkaatsende mail) geregeld overbelasting van mailsystemen. De economische schade veroorzaakt door deze activiteiten worden niet gedragen door de zich commercieel uitende partij, op het moment dat deze partijen daadwerkelijk de kosten voor dit soort activiteiten zouden dragen is er misschien een draagvlak voor een dergelijke stelling.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond