Deel dit artikel
-

ABN Amro: lagere internettarieven

ABN Amro gaat de tarieven voor beleggen via internet fors verlagen. De bank bindt de strijd aan met internetbrokers als Alex en Binck. Dat zegt Jan Peter Schmittmann, directievoorzitter van ABN Amro Nederland, in Het Financieele Dagblad. Binck zegt in een eerste reactie niet onder de indruk te zijn van de door ABN Amro aangekondigde stap.

De prijsverlaging bij ABN Amro geldt voor beleggen zonder advies en varieert afhankelijk van de ordergrootte van 20 tot 50 procent. Daarmee is de bank gemiddeld nog net iets duurder dan prijsvechters Alex en Binck. In de nieuwe tariefstelling van ABN Amro betalen beleggers voor een order van euro 10.000 in totaal 28 euro waar dat eerder euro 51 was. Bij Alex betalen beleggers voor dezelfde order 24,50 euro en bij Binck 19 euro.

“We zaten qua prijs aan de bovenkant en gaan nu het gat met de concurrentie dichten,” zo verklaart Schmittmann tegenover Het FD (registratie verplicht). De directeur van ABN Amro zegt geen prijsoorlog te willen ontketenen, maar zegt dat het gat in de toekomst mogelijk nog verder wordt gedicht.

ABN Amro is met Rabobank marktleider op het gebied van beleggen via internet. Beide hebben een marktaandeel van circa 30 procent. Rabo-dochter Alex is met 10 procent nummer vier na Postbank (21 procent). Binck heeft een marktaandeel van 2 procent, volgens onderzoeksbureau Millward Brown/Centrum.

De concurrentie tussen de aanbieders neemt volgens Het Financieele Dagblad toe doordat beleggen via internet nog steeds een groeimarkt is. Het afgelopen jaar ging het om ongeveer een derde van alle particuliere beleggers tegen minder dan een kwart in 2003. Doordat online beleggers meer orders uitvoeren dan gemiddeld, vindt inmiddels meer dan de helft van alle particuliere transacties via internet plaats, aldus Het FD.

De gemiddelde online belegger voert jaarlijks ongeveer 63 transacties uit tegen 14 door offline beleggers. In totaal zijn er circa 1,4 miljoen beleggende huishoudens. In 2003 werden de meeste orders nog via de telefoon afgehandeld. De verwachting is dat beleggen via internet in de toekomst verder zal toenemen.

Binck zegt zich in een reactie tegenover Emerce niet bedreigd te voelen door de plannen van ABN Amro. “Bij online beleggen gaat het niet alleen om prijs. Het gaat ook om de kwaliteit van de dienstverlening. Als je bij ons een order plaatst dan weet je zeker dat die in een keer goed afgehandeld wordt. Wat Binck te bieden heeft, is daarom absoluut niet te vergelijken met wat ABN Amro zijn klanten biedt. Bij ons hoef je bijvoorbeeld niet drie keer te bellen als je een order uit wil laten voeren. Ik denk dat de stap van ABN Amro er trouwens eerder op gericht is klanten te behouden en niet op het winnen van nieuwe klanten,” aldus Nick Bortot, hoofd marketing en sales van Binck.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond