Deel dit artikel
-

ABN Amro lanceert online huishoudboekje

ABN Amro brengt een eigen online huishoudboekje op de markt. Daarmee gaat de bank indirect de concurrentie aan met vergelijkbare producten, zoals die van bijvoorbeeld Yunoo, Cashflow of TIM van ING. (meer…)

Deel dit bericht

8 Reacties

Bart Phaff

Klanten van de ABN Amro moeten er dan wel zelf achterkomen dat deze nieuwe dienst bestaat. Zonde want het lijkt mij een handige dienst.

Wat daarbij ook nog meespeelt is dat het een dienst is voor de bestaande klanten, maar dan wel betaald. Waarom niet de bestaande klant deze extra service kosteloos aanbieden?

Jack kerouac

Het is natuurlijk flink lachen op die markt voor huishoudboekjes. En de aanwezigheid van een club als Yunoo, die als enige en eerste door heeft dat de klant geen enkele binding heeft met welk bankmerk dan ook en dus ook gratis een virtuele bank aanbiedt aan alle rekeninghouders die alvast een aanvang willen maken met zich te bevrijden uit de gevangenis ( de rekening courant) van de klassieke bank. En dan nog gratis ook en met meer functionaliteit. De banken hebben ten aanzien van het huishoudboekje alleen maar ene me-too strategie gehanteerd en als loshangend zand zonder enig benul van wat de klant echt wil ook maar een willekeurig en matig huishoudboekje op hun site gesmeten, en natuurlijk vragen ze daar 10 Euro per jaar voor, met 6 miljoen klanten heb je al weer gauw 60 miljoen Euro bij elkaar gegraaid voor functionaliteit met een omvang die voor een beetje ontwikkelaar kleiner is dan 12 manmaanden (100k Euro).
Yunoo is uitgeroepen tot de beste website van het jaar, ver voor alle banken geeindigd maar ook voor Google en Apple. Yunoo is ook het beste huishoudboekje volgens onder andere de consumentenbond. Daarnaast is Yunoo ook nog eens een van de 3 meest innovatieve financiële instellingen van het jaar geworden als winnaar van een Accenture Innovation Award. beste mensen het is niet zo moeilijk welk huishoudboekje je moet gaan gebruiken. Kom op Nederland zet de eerste stap op weg naar volledige bevrijding van wat we tot nu toe als Bank bestempeld hebben, begin maar vast met Yunoo. Zelf heb ik meer dan een sterk gevoel dat er nog veel meer aan zit te komen. Gratis, sneller, uitgebreider, simpeler, in jouw taal, sympathiek en gratis. Is niet zo’n moeilijke keuze toch? Come on, laat je niet piepelen, ga voor vernieuwing

kostenplaatje

Tgenwoordig betaal je al perm aand ERU4 voor je bankrekening, tel daar dan ook nogeens deze .75 op en je betaalt dus al bijna EUR5 om ergens klant te zijn. ABNAMRO is dus niet s anders dan een dure toko in een industrie waar het onhandig en ongebruikelijk is om van leverancier te veranderen.

De overheid is haar zakken aan het vullen. Is het niet door belastingen dan wel door het invoeren van meerkosten voor de gebruikers van de door haar gecontroleerde bedrijven.

Jay de Groot

Beste Jack wat weet jij nou van mijn binding met mijn bank? Ondanks dat je een hart verwarmend verhaal weet te schrijven zit je er vaker naast dan dat je in mijn ogen de kern van het geheel raakt. Laat staan dat je enig idee hebt hoe ik over mijn bank denk.

Ten eerste is het huishoudboekje (of PFM zoals het ze het hier in de US noemen) tot nu toe een typisch gevalletje van veel hype maar weinig klanten die het echt gebruiken (ten opzichte van de gehele bank populatie). Het komt allemaal nogal hijgerig en hyperig over. Hoewel ik moet zeggen dat een http://www.manilla.com (net in beta gegaan in de US) ook echt gebruikers nut heeft in het praktische. Want mijn eerste wens is niet zo nodig mijn financiën te regelen maar vooral mn rekeningen op tijd betalen. En hoewel het huishoudboekje bij alle banken wel zijn intrede zal doen de komende maanden neigt het toch vooral naar een soort Augmented Reality voor de financiele wereld. (te veel ‘specialisten’ met een mening anders dan bewezen nut of massa behoefte)

In mijn ogen zal het allemaal nog wel een paar jaar duren voor we (ik) ook zo’n huishoudbiekje handig ga vinden. Ik zie me zelf daarin als gemiddelde nederlander (wat ik volgens mij niet eens ben).

Dus is zo’n pracht verhaal over de macht van banken en hun gebrek aan innovatie hart verwarmend. Maar geloof je het zelf echt? Afzetten tegen anderen is altijd een grote zwakte. Als het door de consument echt zo gewild was. Dan was PFM al lang veel belangrijker in de online of bank wereld..

Dus ik ga me zeker niet laten piepelen. Ik wacht gewoon nog even met zo’n huishoud boekje.

Dean Moriarity

He Jay, ben met je eens dat het nut van zo’n huishoudboekje nog twijfelachtig is. Wat Jack naar mijn mening bedoeld is dat het een eerste stap is in de veranderingen die in alle sectoren onder invloed van de (internet) technologische evolutie zich al hebben voltrokken of zich aan het voltrekken zijn. Namelijk een ketenomkering, de klant echt aan de knoppen. Daar waar de nieuwe economie gedomineerd wordt door bedrijven die het tegen zo laag mogelijke kosten leveren van zoveel mogelijk toegevoegde waarde stellen boven het klassieke maar achterhaalde businessmodel van winstmaximalisatie, loopt de financiele sector en met name ook in Nederland daar flink op achter. Zo’n PFM/huishoudboekje gelanceerd door niet financiele instellingen is een eerste stap in de zelfbeschikking van mensen ove hun eigen financiele situatie waarin de classics (banken, verzekeraars), door mensen en communities weer leveranciers gaan worden in plaats van cipiers. Zie bijvoorbeeld berichtje vorige week op NU.nl waar Peter Blom (baas Triodos) meldde te hebben voorgesteld in het centraal banken overleg om als banken nu eindelijk eens die nummerportabiliteit te gaan realiseren. Nederland is zo’n beetje het enide land in de wereld waar jouw bankrekeningnummer niet jouw bankrekeningnummer is maar het bankrekening nummer van de bank. Dit onderwerp staat al jaren op de agenda van banken en is een schrikbeeld voor ze. Stel je voor dat een klant zo maar even van bank kan veranderen en alle automatische incasso’s,etc.. zo maar mee kan nemen. De reactie van de Rabobank was dan ook koddig. De Rabo baas zei: ” Nee Peter, dat gan we natuurlijk niet regelen, wij als Rabo gaan er van uit dat wij een klant minimaal 5 jaar gevangen kunnen houden, wanneer hij weg wil gaan we er wel met hem over praten dan komen we er wel uit.”
Dus is leef het stukje van Jack als dat een onafhankelijke PFM het begin kan zijn van een nieuwe categorie onafhankelijke spelers in de financiele keten. Die er onder andere voor gaat zorgen dat de banken zich gaan concentreren op het verbeteren van hun operatie en zich concentreren op operational excellence. Commoditizing dus. De klanten raken ze toch kwijt, die gaan voor zichzelf zorgen en laten zich daarbij faciliteren door elkaar en nieuwe platformen en instrumenten die via het internet ter beschikking komen.
Dank voor de link, Manilla wordt de grote concurrent van http://www.mint.com waar al miljoenen USers al hun bankzaken onderbrengen in plaats van bij een bank.
En nogmaals met je eens een huishoudboekje zoals het nu wordt aangeboden is niet voldoende, wordt pas leuk wanneer er bijvoorbeeld financiele planning aan gekoppeld gaat worden.

Enno

Volgens mij is het Financieel Dagboek een 1-op-1 kopie van het Uitgavenkompas, onderdeel van Familiekompas. Wat weer een dochter is van ABN Amro. Was een erg fijn programma, jammet dat dat stopt. En onbegrijpelijk dat ABN Amro dus op dit moment 2 huishoudboekjes heeft!

Nick

Yunoo, in tegenstelling tot Tim en het huishoudboekje van ABN AMRO is geen bank! Kasboek.nl had een lek van 1 miljoen transacties. Tweakers.net kwam echter achter nog meer beveiligingslekken: uit de cache van Google was een tekstbestand op te vragen met namen, gebruikersnamen en e-mailadressen van 1858 klanten van Kasboek.nl
De bank is volgens de wet verantwoordelijk voor de beveiliging van je geld transacties. Daar is een streng toezicht op door de Nederlandse bank. Je bent dus beschermd door de wet.
Er zijn talloze gratis alternatieven voor online huishoudboekjes. Jammer genoeg, omdat ze gratis zijn, hebben ze ook geen geld in promotie. En daarom onbekend. Bijvoorbeeld kijk op http://www.simpelhuishoudboekje.org/kasboek.html Daar staan 10 gratis kasboeken en huishoudboekjes die je op je computer kan installeren.

Jan van der Burgt

Het gebruik van het Financieel Dagboek van ABN AMRO is geheel gratis voor de klanten. De informatie over kosten is in 2013 niet meer actueel

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond