Deel dit artikel
-

ING start concurrentieslag met Yunoo

ING publiceert voor zijn rekeninghouders een online huishoudboekje en gaat daarmee, indirect, de concurrentie aan met het vergelijkbare Yunoo.

 

Eerder vandaag ging ING’s ‘slimme huishoudboekje’ TIM van start, een jaar na de eerste proeven. Rekeninghouders bij de bank kunnen er een account openen om zodat beter zich te krijgen op hun geldstroom en bovendien overzichtelijk te kunnen plannen en budgetteren.

Het systeem is gekoppeld aan een of meerdere betaalrekeningen van een rekeninghouder. Hij kan vervolgens zien hoeveel geld er maandelijks binnenkomt en de inkomsten en uitgaven vervolgens categoriseren. Zo wordt duidelijk hoeveel men bijvoorbeeld uitgeeft aan woonlasten, telecom en persoonlijke verzorging. Bij onverwachte financiële voorvallen kan de gebruiker zich laten alarmeren.

TIM is gratis in het eerste jaar. Vanaf het tweede jaar kost TIM 2,25 euro per kwartaal, of 9 euro per jaar.

De ING-dienst heeft in Nederland concurrentie van zeker twee vergelijkbare diensten, die bovendien open staan voor iedereen: Yunoo en Cashflow. Sinds begin dit jaar heeft Sanoma Digital een belang in Yunoo, wat het bedrijf kan helpen bij zijn groeidoelstelling en internationalisering.

Het online budgetboekje is een extra service voor klanten van de bank en lijkt deels bedoeld om de drempel tot overstappen wat groter te maken. ING ontkent dat: “Tim is niet ontwikkeld om de drempel om over te stappen groter te maken. Je kan je volledig vrijwillig aanmelden voor Tim, en het heeft geen enkele opzegtermijn. Het gaat om het vergroten van de klanttevredenheid. We hopen dat klanten door deze extra en unieke dienst tevreden zijn met hun keuze voor ING”. Vanuit diezelfde gedachte publiceerde ING ook reeds drie iPhone-applicaties.

Foto: dyobmit (cc)

 

Deel dit bericht

5 Reacties

Rob de Winter

Wellicht denkt ING dat ze haar klanten hiermee een dienst bewijst door het aan te bieden via Internetbanikieren.Ik denk dat voor veel mensen de kosten een overweging zijn om er geen gebruik van te maken. Zeker omdat de alternatieven (vooralsnog) gratis zijn. Ik ben trouwens ING-klant.

Martin

Let Op: Tim is het eerste jaar gratis. Na het eerste jaar betaalt u ? 2,25 per kwartaal voor Tim.

Elja Trum

Er zullen vast genoeg mensen gebruik van gaan maken, maar betalen voor een dergelijke dienst is natuurlijk niet zoals dat tegenwoordig gaat. 😉

RIchard

Zeer interessant dat Sanoma digital een partnership met ING optuigt en deels eigenaar is van Yunoo. Mijn onderbuik zegt dat het een gemiste kans is voor Overgeld.nl. De telegraaf site die in 2006/2007 is opgezet om Jan Modaal transparante informatie over geldzaken te verschaffen.

Ivar

Wat betreft de alternatieven, een compleet overzicht van digitale huishoudboekjes staat hier: http://www.overzicht-digitale-kasboekjes.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond