Deel dit artikel
-

ABN AMRO stopt met Wallet-app

ABN AMRO trekt de stekker uit de Android-app Wallet, die de functie van een mobiele portefeuille vervulde. Te weinig klanten maken er gebruik van: vijf procent.

Met de app kan de gebruiker contactloze betalingen aan kassa’s verrichten, als zijn toestel NFC ondersteunt. De paar tienduizenden klantend die dit doen, hebben twee maanden om weer te gaan wennen aan hun bankpasje. Want eind januari haalt de bank Wallet van de markt.

Rabobank moet de verkenningstocht met zijn mobiele portefeuille nog maken, want biedt zijn Wallet pas sinds kort gratis aan. De interesse voor telefoonbetalen lijkt juist te kunnen groeien nu Apple zijn product Pay in Nederland uitbracht en Google Pay diezelfde kant op zal willen bewegen.

Foto: Cameron Norman (cc)

Deel dit bericht

32 Reacties

Jef Martens - Artens

Bijzondere move, ik ken het product niet voldoende, maar als het het contactloos betalen is er NFC met de telefoon als enige functie is dit op zijn minst opmerkelijk.
Zelf gebruik ik NFC telefoon betalen juist steeds vaker omdat ik bijvoorbeeld een pincode al vooraf kan intoetsen. Daarnaast kun je ieder moment die pincode wijzigen. Dus denk je dat iemand heeft meegekeken? Gewoon weer even wijzigen!
Mijn vermoeden is dat deze functie standaard ingebouwd gaat worden in de online bankieren app, waar die in mijn opinie ook in thuishoort.
Bij de Rabobank is dat om historische redenen ook nog gescheiden (MyOrder, iemand?)

Willem van Veen

ABN AMRO vond het te duur om de app aan te passen voor Android 10 en is bezig om de Google Pay app te introduceren.

Sander

Zijn ze mooi te laat, één klant minder.

Ericluyt - Hoger onderwijs

Mij zijn ze ook kwijt, ongelooflijk dat in een tijd van digitalisering Abnamro de oren alleen maar geld laat hangen, aanpassen van de app is te duur, bizar werkelijk bizar en totaal niet klant en toekomst gericht

Ed

ABN had in 2015 al 6 miljoen klanten dus 5% maakt 300 000 gebruikers van de app… En nog niet genoeg vinden.

Pim

Waanzinnige beslissing van ABNAMRO, de hele markt beweegt naar betalen met je telefoon en zij stoppen ermee….. Banken zijn de klant natuurlijk alle jaren geleden uit het oog verloren en dat benadrukt deze beslissing nog maar eens.

J.

Ook ik heb mijn ongenoegen richting ABN AMRO laten horen:

[25-11 00:02] Ik: Goedendag,
Bij deze wil ik graag een klacht indienen. Ik ben namelijk zeer teleurgesteld over jullie besluit om te stoppen met de Wallet app voor Android. Ook al was het percentage gebruikers laag, het was een mooie oplossing waarmee ABN AMRO mee ging met de tijd en misschien wel voorop liep. Met het opheffen gaat ABN AMRO tegen de tijd in. Met het opheffen ontnemen jullie mijn een cruciale dienst als bank, namelijk betaalgemak. Ondertussen wordt er wel mobiel betalen voor iOS aangeboden terwijl er veel meer Android gebruikers zijn. Hiermee benadeelt ABN AMRO een specifieke groep klanten.
[25-11 00:03] ABN AMRO: Goedenacht, Martijn hier.
[25-11 00:03] ABN AMRO: Omdat minder dan 5% van de Android gebruikers de Wallet app. gebruikt is het inderdaad te duur om nog verder te ontwikkelen
[25-11 00:03] ABN AMRO: Vandaar dat we tot dit besluit zijn gekomen.
[25-11 00:04] Ik: Ja, dat had ik begrepen. Ik hoop dat jullie mijn klacht (en ongetwijfeld die van vele anderen) registreren en naar jullie klanten luisteren. Klanttevredenheid heeft ook een waarde
[25-11 00:05] ABN AMRO: Klopt, dat nemen we zeker mee.

Ron

Dan maar allemaal naar ing ofzo

Hans

Wat een zielig gedoe. Ik vond het juist een prettige mogelijkheid om zonder losse pas te betalen . Klantonvriendelijk van ABN AMRO. Je hebt geen keuze. Ik was blij met de bank.

Rob

Net een nieuwe telefoon met NFC gekocht om deze optie te kunnen benutten en dan krijg je dit. Kreeg de app onder Pie toch al niet aan de praat en navraag bij ABNAMRO leverde niets op! Snap nu waarom…..

Florent

Onbegrijpelijke beslissing van ABN. Als scholier maak ik juist veelvuldig gebruik van de mobiele betaalfunctie. Ontzettend egoïstisch om winst boven klantvriendelijkheid te zetten. De koude douche voor ABN!

Johan

Onzinnige beslissing van de ABN. Het aanraden van een wearable door de bank is niet echt goed. In de praktijk merk ik dat er veel zaken zijn waar de telefoon app goed werkt, maar de wearable (ring) juist niet.

Ab Deff

250.000 klanten gebruiken de app (vooruit ietsje minder, minder dan 5% van de 5 miljoen klanten aldus de bank) en dat is voor de bank reden om de stekker eruit te trekken… Wat een klantonvriendelijk besluit.
De bank geeft de toekomst uit handen en laat dit nu over aan andere partijen. Die weten er wel raad mee.

Davidt Takarindingan

Raar de wallet zit net in het beginstadium en dan er nu al eruit halen. ING gebruikt het al langer en bij hun lukt het wel.
Wat doet nu ABNAMRO zij komt nu met een andere oplossing van van contactloos betalen nl van sleutelhanger, ringen, armbanden en zelfs horloges die je bij de bank kan bestellen. Hij goedkoopste item dd sleutelhanger kost rond de 25 euro, dit mij dus een beetje veel op zelfverrijking. Ik als jarenlange klant van ABNAMRO was zeer content dat de wallet geïntroduceerd werd

J.Cornelissen

Waardeloos dit !
Ik gebruik de app al een paar jaar , en nu opeens de stekker eruit.?
Terwijl er nu juist méér banken zijn die hier ook mee gaan werken !
Ze moeten gewoon meer bekendheid gaan geven aan dit product!
Wéér een reden om nu dan toch echt over te gaan stappen naar een andere bank !

Vincent

Wat jammer, ik ben een langzame klant en wil net gebruik maken van de mogelijkheid. Helaas geen idee dat verandering geleidelijk gaat met name bij oudere klanten

Piotr

Nu willen ze paar ringen en armbanden verkopen.

Bob

Heel stom dit. Ik ga ook weg bij ABN, want gebruikte dit serieus dagelijks. Kan niet geloven dat ze deze beslissing maken in deze mobiele tijden. ASN here we come.

Edward

Vind dit een stap terug in een tijd van digitaliseren. Betalen met je smartphone wordt juist de toekomst en ABN AMRO stopt hiermee. Voor mij een reden om over te stappen naar een bank die met zijn tijd meegaat.

Tina R.

Bizarre ontwikkeling dit. Ik gebruik dit dagelijks, al bijna 2 jaar. Met heel veel plezier en gemak. Kom er dus net achter dat dit niet werkt op mijn nieuwe telefoon (ik lees hierboven dat dit mogelijk te maken heeft met Android 10). Ik val van mijn stoel af. Terug naar betalen met pasje? Wat is dit voor onzin?

Erik R.

Het is wel bizar dat ABN AMRO nu wel met apple pay is begonnen. Volgens ABN zelf appeltje eitje….dus wel met apple betalen en niet met Android

Chris - cc.vdberg@live.nl

Samsung watches ondersteunen ze ook niet voor betalingen. Het merk zou te weinig gebruikers hebben om er in te investeren.

Al jaren gebruiker van de wallet, snap niet dat ze hier mee stoppen. Een goed alternatief is er niet. (Bij de ABN zelf dan)

Oscar

ABN AMRO heeft overduidelijk gefaald om hun Wallet goed in de markt te zetten, want wereldwijd is juist een sterke opmars te zien in mobiele betalingen (According to Worldpay’s 2018 Global Payment Report the use of mobile payments is set to continue its inexorable rise and become the second most common payment method after debit cards by 2022.) De keuze van ABN AMRO getuigt weer eens van een gebrek aan visie in de klassieke bankwereld. Tegelijkertijd dwingt deze bank haar klanten om voor de meest simpele bancaire handelingen af te reizen naar een steeds beperkter aantal kantoren, omdat ze verzuimt haar processen aan te passen aan een online wereld.

JGM Puts - nvt

De totale bankwereld is er toch al niet sympatieker op geworden door lage rentes v. hoge hypotheekrentes, en nu dit gedoe met de wallet. Totale respectloos!

MR

Slaat helemaal nergens op dit ABN! Ik gebruik deze functie al enkele jaren, ontzettend handig dat ik niet persee mijn pasje bij moet hebben, aangezien ik mijn telefoon wel altijd bij mij heb.
Dat maar vijf procent van de klanten de app gebruiken is inderdaad relatief weinig (al zijn het toch een kwart miljoen), maar ik weet ook vrij zeker dat het aantal gebruikers in een (sterke) groei zat toen ABN dit besluit had genomen. Het is een heel vreemd, lui, gierig besluit van ABN Amro, waar ik absoluut niet blij mee ben en is voor mij reden genoeg om naar overstap mogelijkheden te kijken naar andere banken die mobiel betalen nog wel supporten.

Frank Meijring

Werkelijk bizar dit, ik heb helemaal geen zin in een horloge of ring en het aantal Apple gebruikers ligt volgens mij een stuk lager dan Android gebruikers
Ik vrees dat er andere belangen spelen.

R.

ABN goocheltt met de cijfers klaarblijkelijk.

In de API van android 10 stond een jaar of wat geleden dat er changes waren en die moet je doorvoeren in je software anders werkt het niet op Android10.

Er is weinig tot geen aandacht geweest voor de android app.

Een wearable klinkt mooi maar een sticker… dan moet je nfc van je telefoon uit.

Een ring? Moet ik met een rong rondlopen?

Ah oke, een watch dan. Ja die heb ik. Maar het uitlezen van de chip doe je door ‘m tegen de lezer te houden. Oeps je horloge zit links, de lezer zit aan de verkeerde kant (links of bovenop dus moet je je arm uit de kom draaien.

Daarnaast is het opladen van een watch meestal met een kabeltje dat je niet altijd bij je hebt. Anders dan je telefoon. En die kan je nog lenen op het werk.

Goed, pasje dus om te betalen.

Kort samengevat:

Ik ben ABNAMRO en ik heb twee middelvingers. Hier zijn ze voor jullie als klant.

Inmiddels heb ik qua rekeningen bijna alles over; alleen de hypotheek nog regelen. 45++ bij “de bank”. Onbeschoft.

R.

Denk dat de directie van ABN een mooie bonus krijgt van Google om de boel straks over te nemen. Kan niet anders, een Apje up to date houden zijn echt de kosten niet.

Rw

5% gebruikt het tja, de keuze begint bij velen nu pas he…

Ik wilde er net mee aan de gang, 2x betaald en het stopt, heb ook nu pas tijdje nfc….

Ik gooi mijn rekeningen straks in elk geval over.
ABN IS DE WEG KWIJT. Als eerste 0% rente, en nieuwe technologie stoppen.

Net zoiets als nu stoppen met EV auto,s tja meeste rijden nog op brandstof…. ofwel maar 4% rijdt ev.
Toch rijdt straks 90% ev.

Uhh ja ABN jullie beleid is steeds slechter.
Al kost het geld, klant is konibg of ze gaan naar je concurentie.

Kas

En het is allemaal geregeld: Ik ben vertrokken bij de Abn-Amro na circa 30 jaa trouwe klant geweest te zijn. Het stopzetten van de Wallet app was de druppel. Deze bank is echt zó volledig de weg kwijt… Juist in deze tijd hiermee stoppen? Dan heb je geen bord voor de kop maar een plaat van minimaal 4 bij 5 meter. Mooi bezuinigd op de ontwikkelingskosten van deze app voor Android 10. En enkele honderdduizenden ontevreden klanten waarvan hopelijk toch een flink deel met een bepaalde vinger zwaait en vertrekt naar een bank die wel luistert naar zijn klanten en die wel in staat is de toekomst voor ogen te houden. Online regent het klachten over het stopzetten van de app (die zogenaamd niemand gebruikt… is er werkelijk iemand die dat sprookje gelooft??)… De stickers die je kon bestellen als alternatief waren binnen een uur totaal uitverkocht (door dat kleine handjevol mensen dat de app gebruikte? Hm?) en van de week nog in het nieuws dat mobiel betalen een enorme vlucht aan het nemen is. Abn-amro, hoe kunnen jullie zo zitten te snurken! Blij dat ik er weg ben en kan het iedereen van harte aanbevelen!! Het overstappen was niet heel moeilijk en de nieuwe bank is zoveel beter voor mekaar! (en nog goedkoper ook!).

Hans Boxem

Ik verwacht altijd een eerlijk argument voor zulk gedrag. Te weinig klanten is onzin. Het lijkt mij allemaal een move van de bank om klanten naar Apple te dirigeren en dat is waarschijnlijk de organisatie die er garen bij spint.
Ze wilden wel altijd mijn spaargeld maar zelfs dat is nu niet rendabel meer. Dat geldt voor andere banken ook en daar de Europese Bank de schuld van geven is kort door de bocht. Spelen ze onder een hoedje wellicht ? Je verzint het niet”……….

Ewan

heel slecht van abn om te stoppen met wallet

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond