Deel dit artikel
-

ABN: geen analyses op basis van betaalgedrag

ABN AMRO ontkent dat het klantgegevens verstrekt of verkoopt aan derden. Daarmee reageert de bank op een artikel van de Correspondent. Dit digitale tijdschrift berichtte dat een klant een aanbieding kreeg nadat hij een kindje had gekregen.

De klant werd door de bank uitgenodigd om naar de ABN AMRO Experience Store in het Prénatal-warenhuis in Amersfoort te komen. Als hij daar een kinderspaarrekening zou openen, maakte hij bovendien kans op een tegoedbon van de babywinkel én op een buggy.

De klant vroeg zich af hoe de bank wist dat hij vader was geworden. ABN Amro zou volgens de Correspondent de kinderbijslag binnen hebben zien komen op de rekening.

De bank stelt echter dat het geen analyses verricht op basis van betaalgedrag van klanten om die vervolgens te gebruiken voor commerciële aanbiedingen van derden. ‘Het gaat hier om een aanbieding van ABN AMRO aan haar klanten. De aanbieding is een kadobon van in dit geval Prénatal als de klant een spaarrekening opent. De bank hoopt de klant hiermee een relevant en aantrekkelijk aanbod te doen. Klanten kunnen het aangeven dat zij geen aanbiedingen meer willen ontvangen.’

Eerder dit jaar ontstond onrust toen ING zijn plannen onthulde om op basis van klantgegevens gepersonaliseerde advertenties aan te bieden. En heeft deze plannen op een laag pitje gezet.

Deel dit bericht

2 Reacties

maarten

De titel van dit artikel is misleidend vind ik. ABN AMRO doet namelijk wel degelijk analyses van betaalgedrag. Ze hebben immers op basis van het overmaken van kinderbijslag een e-mail gestuurd.

Het persbericht van ABN AMRO stelt alleen dat ze die analyses niet verkopen aan derden. Dit zou dan ook de titel moeten zijn.

EVDP

De ABNAMRO analyseert betaalrekeningen en doet gerichte aanbiedingen. Dat staat inmiddels wel vast. Dat het die gegevens niet gebruikt voor commerciële aanbiedingen van derden is onwaarschijnlijk.

Dat je als klant kan aangeven geen aanbiedingen meer te willen ontvangen gaat terug naar de gedateerde opt in/out discussie. Het zou mijn inziens moeten zijn, nee, tenzij.

Los daarvan ben ik van mening dat de retailer, in dit geval Prénatal, er veel belang bij heeft om dit soort non-competing aanbiedingen te kunnen doen. Dit soort persoonlijke aanbiedingen zijn de toekomst. Mits de consument dit voordeel ook zo ervaart.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond