Deel dit artikel
-

ABN: Supermarkten krijgen meer online concurrentie

Webwinkels gaan steeds meer concurreren met supermarkten. Dat voorspelt ABN in een nieuwe sectorprognose voor de retail.

Tot nu toe hebben supermarkten nauwelijks enige online concurrentie te vrezen gehad. Tachtig procent van de Nederlanders woont op minder dan een kilometer afstand van minimaal een grote supermarkt. Op dit moment besteedt de consument van de uitgaven aan voedingsmiddelen slechts 2 procent online (Thuiswinkel Marktmonitor, GfK).

Concurrentie met de supermarkten wordt echter niet makkelijk. Het wordt een hele opgave om een sterke positie in deze markt te bemachtigen en daarbij een duurzaam winstgevend online bedrijfsmodel op te zetten, aldus de bank.

Winkels die zowel offline als online hun producten aanbieden, hebben de meeste kansen, denkt ABN. Die kanalen moeten wel goed op elkaar aansluiten. Een consument oriënteert zich immers online of offline op aankopen.

Expertise en een persoonlijke benadering in de fysieke winkel blijven belangtijk. Online winkeliers die zich alleen focussen op volume en marktaandeel, zullen het lastig krijgen.

ABN constateert dat voor de retailsector alle pijn nog lang niet achter de rug is. Weliswaar is er sprake van een volumegroei in de retail van 2,25 procent, en groeit de vraag, maar de winstmarges blijven onder druk staan.

Het volledige rapport is hier te downloaden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond