Deel dit artikel
-

Te hoge verwachtingen online supermarkten

Veel onderzoekers en banken voorspellen dat supermarkten over tien jaar tot vijftien procent van hun omzet online doen. ‘Niet realistisch’, zegt het kennisinstituut voor de voedingssector EFMI Business School.

Het EFMI publiceert vandaag een rapport waarin staat dat die tien à vijftien procent over in 2025 hooguit tegen de vijf procent zal liggen. Nog niet de helft van de huidig gangbare inschattingen en positief door enthousiasme gekleurde prognoses.

Leden van het kennisinstituut lezen vanaf vandaag dat supermarkten in Nederland in 2015 1,1 procent van hun omzet via internet deden. In absolute getallen is dat 375 miljoen euro, wat een kwart meer is dan het jaar ervoor.

Marcel van Aalst van het EFMI vanochtend op BNR: “In de UK, Europees marktleider, wordt nu vijf procent van de boodschappen via internet gedaan. Wij lopen tien jaar achter op het Venenigd Koninkrijk. Hier zal in 2020 drie à 3,5 procent en in 2025 tegen de vijf procent via internet worden gedaan.”

Van Aalst wijst er op dat enkel Albert Heijn zich richting de schaalgroote ontwikkelt die nodig is om het online kanaal winstgevend te laten opereren. De grootgrutter profiteert hierbij sterk van zijn decennia ervaring en first mover advantage.

Foto: FaceMePLS (cc)

Deel dit bericht

6 Reacties

Ben

Haha.. over 10 jaar is dat minimaal 50%. Van Aalst bekijkt ontwikkelingen met ogen van de oude garde uit de tijd dat ontwikkelingen langzaam gingen. Over 5jaar zitten we al op 15% en accelereerd daarna alleen maar.

Erwin Boogert

Ogen van de oude garde noemt hij eerder een realistische blik en trekt parallellen met de VK-markt. Kun je jouw 50% over 10 jaar beargumenteren?

Maurice Beerthuyzen

Eens met Ben, of het 50% is, weet ik niet, en of de verkoop van boodschappen allemaal via de traditionele supermarkten gebeurd, is ook maar de vraag, maar beweren dat over 10 jaar slechts 5% van de omzet van supermarkten via online gebeurd…. de traditionele denkfout van vele ‘deskundigen’, die zien groei en vooruitgang als een lineair proces, terwijl nieuwe toepassingen vaak exponentieel groeien.

Niels

Inderdaad, over 5-10 jaar is online boodschappen doen net zo gewoon als online kleding kopen.

Eelco

Ik deel de mening van de andere reageerders. Ik snap de 375mln euro niet. Ahold heeft aan zijn aandeelhouders in 2014 al laten weten dat zij met Ah.nl al 400 miljoen euro omzet per jaar draaien. Staat gewoon op de Ahold website. Als daar de reguliere groei van 25% bij komt, zou ah.nl dit jaar al op 500 miljoen zitten. En dan tel ik de andere spelers nog niet eens mee (Jumbo, Plus, Hoogvliet, Deka, Sligro). Waarbij volgens de maaltijdboxen nog opgeteld moeten worden.
Daarnaast staat er een bericht vandaag op nu.nl dat het gemiddelde bonbedrag in een supermarkt op 22,50 ligt. En daar ligt natuurlijk het hele probleem. Want iedereen voelt wel aan dat de kleine aankopen niet via online gaan lopen (tenminste niet heel snel). Maar de grote aankopen (>100 euro) migreren wel naar online. Echter, die grote aankopen zijn ook de winstmakers voor de bricks-supermarkten. Oftewel, als die migreren naar online, moeten zij iets gaan doen, want anders verdwijnen ze uit het straatbeeld. Supermarkten hebben nu een hele goede positie in de uitgaven van de consument. De supermarktdichtheid is heel groot. Maar de marges zijn ultra dun (1 tot 1,5%). En als de omzet per vierkante meter achteruit gaat en de winst helemaal verdwijnt, dan zijn die winkelpanden een blok aan het been….. Die sneeuwbal gaat rollen. En dat sneeuwbal effect gaat vele malen sneller dan dit onderzoek beweert.
Tot slot, waar haalt de onderzoeker het beeld vandaan dat Ned tien jaar achter loopt op de UK?

Conclusie, ik ben het niet met de conclusies eens.

Robbert

Vooral dit is een domme opmerkingen: Wij lopen tien jaar achter op het Vernenigd Koninkrijk. Hier zal in 2020 drie à 3,5 procent en in 2025 tegen de vijf procent via internet worden gedaan.”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond