Deel dit artikel
-

Alleen online groei voor supermarktketen Coop

Supermarktketen Coop ziet de verkopen met 1,1 procent dalen tot 23 miljard euro. Online is er echter geen reden tot klagen want de omzet stijgt daar juist met veertien procent.

De online verkopen in de 23 webwinkels van Coop komen over heel 2015 uit op 1,1 miljard euro. Omgerekend zorgt het digitale kanaal voor vijf procent van de verkopen. Maar daar valt naast de supermarkt ook elektronicawinkel Microspot.ch onder. De Nederlandse online activiteiten niet.

Coop@Home, de internetsupermarkt, zag het verkooptotaal met 5,5 procent stijgen. Wat dat in absolute cijfers betekent, houdt de keten voor zich. Wel is duidelijk dat het concern driekwart van de omzet op thuismarkt Zwitserland realiseert en dat tweederde van de verkopen met foodproducten worden geboekt.

Supermarkten wordt een rooskleurige online toekomst voorgespiegeld. Europese consumenten zouden volgens optimistische rekenaars tot vijftien procent van hun boodschappengeld via internet gaan besteden in het komende decennium.

Het Nederlandse kennisinstituut voor de voedingssector EFMI kwam gisteren met conservatievere cijfers naar buiten. Tegen 2020 doen Nederlanders voor drie à 3,5 procent van hun boodschappengeld online de aankopen.

Foto: Clemens v. Vogelsang (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Elvis Leegwater

Volgens mij heeft de Zwitserse Coop niets te maken met de Nederlandse Coop supermarkten. In dit bericht wordt gesuggereerd dat dit wel het geval is.

Erwin Boogert

Mocht daar misverstand over zijn, dan gaat het idd om Zwitserland en niet om Nederland.

Jop

Dan zou de titel van dit artikel dus beter kunnen zijn: Alleen online groei voor supermarktketen Coop Zwitserland

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond