Deel dit artikel
-

Accenture: doorbraak ‘silent commerce’ over drie jaar

Binnen drie tot vijf jaar zal 'silent commerce' definitief doorbreken. Door samenkomst van bestaande identificatietechnologie met zaken als internet en GPS krijgt e-business een enorme impuls. Dat meent Glover Ferguson, chef van het onderzoekslaboratorium van management- en technologieconsultanty Accenture.

Silent commerce is het gebruikmaken van draadloze mobiele communicatie en van geavanceerde identificatieplaatjes (tags) en sensoren, waardoor alledaagse voorwerpen intelligent en interactief worden. Voorwerpen worden 'silent' omdat ze kunnen communiceren en er zonder menselijk ingrijpen handel mee kan worden gedreven. Accenture claimt dat silent commerce tot enorme besparingen bij bedrijven kan leiden: meer dan zeventig miljard dollar in de VS en ruim 155 miljard dollar daarbuiten.

Ferguson , die Nederland bezocht naar aanleiding van het Accenture Technology Event, benadrukt dat de techieken niet nieuw zijn. De draadloze netwerk-technologie Bluetooth is van relatief recente datum, maar de GPS-technologie bestaat al meer dan tien jaar, net als Radio Frenquency Identification (RFID) en sensoren.

Wat wel relatief nieuw is, zo stelt Ferguson, is de unieke combinatie van al die technieken, hun lage prijs, de steeds kleinere omvang van chips en ID-plaatjes en hun mate van integratie. Bovendien bestaat er tegenwoordig een hoog ontwikkelde infrastructuur op het gebied van computers, communicatie en data-opslag en de verbetering van ERP en voorraadketenbeheer, voegt Ferguson daar aan toe.

"Er zijn steeds meer lokale toepassingen van silent commerce, zoals de door Accenture ontwikkelde RFID-plaatjes", meent Ferguson. "Alleen beseffen bedrijven nog niet de enorme strategische mogelijkheden." Zo maakt een casino in Sydney al gebruik van RFID-plaatjes die in de kleding van het personeel zijn genaaid. Volautomatisch zorgen die ervoor dat bij iedere dienst de juiste kleding klaar hangt. Een retailer experimenteert met een systeem van microchips in ieder product en in de schappen. Enigzins vergelijkbaar met cookies op het web wordt zo gemeten hoe vaak klanten koopwaren oppakken en weer terugzetten.

De RFID-plaatjes zijn veel intelligenter dan de nu gebruikte beveiligingplaatjes in boeken of kleding. Ferguson:"De oude 1 bits-plaatjes konden alleen aan- of uitstaan. De nieuwe kunnen ieder voorwerp een volstrekt unieke nummer en aparte informatie toekennen, zodat het object bijvoorbeeld met een uitgebreid GPS-netwerk overal kan worden gevolgd. De plaatjes hoeven ook niet (met een elektronische pen) te worden aangeraakt, zoals bij streepjescodes. De straling gaat dwars door de wand van een doos of container heen."

Ferguson verhaalt van een proef met ruim zeshonderd willekeurige, gemerkte voorwerpen die in een container werden gegooid. In tien seconden kon de computer daar een lijst van maken. "Silent commerce kan de controle van vrachten – zonder de doos te openen – automatiseren, voorraadbeheer flink efficiënter maken en diefstal beter bestrijden, omdat het voorwerp overal kan worden getraceerd." Bedrijven worden door Silent Commerce ook pro-actiever, meent Ferguson. "Omdat zij altijd de lokatie van een voorwerp kennen, kunnen zij in principe nooit iets kwijtraken."

In de toekomst wordt een internet van voorwerpen mogelijk. Niet alleen computers, maar alle fysieke objecten zijn dan met elkaar verbonden door een nieuwe elektronische productcode (ter vervanging van de streepjescode), een 'object naming' service, (vergelijkbaar met de domain name server die url's aan websites toewijst) en een taal om voorwerpen te beschrijven, net als HTML.

In combinatie met webdiensten kan het bezorgen van pakketjes of het huisbezoek van monteurs veranderen, doordat er automatisch in je online agenda wordt gekeken, er sms-jes of e-mails worden verstuurd voor afspraken of een melding waar het toegezonden pakketje zich bevindt.

Ferguson twijfelt niet aan de groeiende interesse onder marktpartijen voor silent commerce. "De kosten kunnen aanzienlijk dalen. Ook denk ik dat de resultaten van bedrijven zonder voortdurende innovatie zullen inzakken." Consumenten zullen vooral merken dat hun leven er makkelijker op wordt. Daarbij verwacht hij wel vragen over privacy. "Mensen zullen iets van hun privacy moeten inleveren in ruil voor meer vrije tijd en gemak."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond