Deel dit artikel
-

Buschman (Achtung!): ‘We misten synergievoordelen’

Achtung! vestigt in Amsterdam het creatieve label mcgarrybowen voor de internationale markt en is daarmee onderdeel van het internationale conglomeraat Dentsu geworden. “Het tweede deel van het jongensboek is begonnen”, zegt medeoprichter Dick Buschman.

Tien jaar geleden kwam het Amsterdamse bureau Achtung! voort uit Lost Boys. Digitaal was toen nog echt digitaal, legt oprichter Buschman uit, terwijl er ook toen al onder klanten behoefte was aan meer algemene merkcommunicatie. “Dus hebben we ons losgemaakt. Want wij wilden binnen het digitale domein graag ook met tekstschrijvers en ontwerpers aan de slag.” De verbreding werd dan ook doelbewust opgezocht. “We hebben al die jaren nooit programmeurs in dienst gehad, maar ze wel op projectbasis ingeschakeld.”

De ontwikkeling is daarmee niet gestopt. Grenzen in het vak vervagen steeds meer. Tussen reclame en content, merkenbouw en conversie, media en technologie bijvoorbeeld. Achtung! vindt zichzelf dan ook geen digitaal bureau meer, maar een bureau voor het digitale tijdperk.

Geen bureau kan echter alles en tegelijkertijd vragen adverteerders wel om geïntegreerde communicatie- en designoplossingen. “We hebben altijd wel om ons heen gekeken”, aldus Buschman. “Maar de synergievoordelen met beoogde partners waren er vaak niet. Met Dentsu zijn die er nu wel.”

Twijfel
Het bureau vestigt in Amsterdam het creatieve label mcgarrybowen voor de internationale markt. “Voor onze Nederlandse klanten blijven we gewoon Achtung! Voor onze internationale klanten, denk aan Philips of Orangina, hangen we er een andere naam onder.” In die zin verandert er niet zo heel veel, denkt de oprichter, maar het internationale bereik wordt groter.

Natuurlijk heeft hij ook wel even getwijfeld. “Je wordt van alle kanten gewaarschuwd dat je je zelfstandigheid verliest, maar wij hebben altijd als een soort jongensboek geleefd. Ook de overgang van Lost Boys naar Achtung! hebben we zo ervaren. Dit wordt het tweede hoofdstuk.”

Buschman vindt het sowieso een spannende tijd. “Iedereen heeft de mond vol van virtual reality, tegelijkertijd hoeven wij daar niet mee voorop te lopen. Met alle digitale ontwikkelingen doen we dat zoveel mogelijk met onze klanten samen. Niemand heeft de wijsheid in pacht. We moeten gezamenlijk de grenzen opzoeken. Neem tv-commercials. Die hebben nog altijd een enorme zeggingskracht, als je ze goed maakt, maar tegelijkertijd kun je niet meer zonder online video. Ze versterken elkaar.”

MTV
Het grote voordeel van het samengaan van Achtung! en Dentsu is dat men voortaan een beroep kan doen op werkelijke digitale expertise, bijvoorbeeld van het Amerikaanse Firstborn dat ook onder Dentsu valt.

Tegelijkertijd laat het bedrijf de traditionele media niet los. Een mooi voorbeeld van hoe online en offline op elkaar aansluiten, vindt Buschman de campagnes die zijn kantoor voor Volkswagen heeft ontwikkeld. Achtung! maakte bijvoorbeeld een korte film over een speciale app om eens niet met je auto op afstand verbinding te maken, maar met je hond. In een andere campagne stond een innovatieve kinderwagen centraal. Ook was er de interessante middelenmix van het MTV-programma Licence to Liberty, inclusief online toepassingen voor jongeren.

* Dit artikel verscheen eerder in het aprilnummer van Emerce magazine (#148)

Foto: Vincent Boon (in opdracht  van Emerce)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond