Deel dit artikel
-

ACM: Coronavirus hielp DHL aan groter marktaandeel

De uitbraak van het coronavirus heeft de pakketbezorgers in Nederland veel meer werk gebracht. Het aantal verstuurde pakketten nam in 2020 met 35 procent toe. En volgens cijfers van toezichthouder ACM steeg het marktaandeel van DHL het hardst, tot 35 procent.

Dat komt naar voren in de Post-en Pakkettenmonitor 2020 die de ACM vanochtend publiceerde (PDF).

De zes grootste pakketvervoerders in Nederland hebben vorig jaar in totaal 778 miljoen binnenlandse en grensoverschrijdende pakketten vervoerd. Het merendeel daarvan, 586 miljoen, zijn bezorgd op een Nederlands adres. Dat is een stijging van 34,8 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De groeisprong was in 2020 zichtbaar groter dan in de jaren ervoor.

In totaal zetten de pakketbezorgers voor 3,6 miljard euro om. Dat is 27,4 procent meer dan in 2019. Dat de omzet minder hard stijgt dan het aantal bezorgde pakketten hangt samen met de dalende prijs per pakketje. De omzet per doos neemt jaarlijks met zo’n vijf cent af en ligt nu op 3,75 euro.

Een klein deel van de pakketjes wordt via de brievenbus afgeleverd: 42 miljoen.

PostNL is net als voorgaande jaren de grootste bezorger van binnenlandse pakketten met een marktaandeel van bijna zestig procent. Het marktaandeel van DHL op het binnenlandse pakketvervoer is in 2020 het hardst gestegen, naar bijna 35 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond