Deel dit artikel
-

ACM grijpt niet in op zakelijke sms-markt

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet geen reden om in te grijpen op de zakelijke sms-markt. Wel ziet de toezichthouder enkele aandachtspunten voor de mobiele aanbieders met een eigen netwerk. ACM sluit niet uit dat in de toekomst – als daar aanleiding toe is – alsnog nader onderzoek zal worden uitgevoerd.

ACM heeft geconstateerd (pdf) dat op de zakelijke sms-markt de mobiele aanbieders met een eigen netwerk een voordeel hebben ten opzichte van partijen zonder eigen netwerk. Op deze markt kunnen zich daardoor risico’s voor de concurrentie voordoen. Mogelijke prijsstijgingen en ongunstige contractvoorwaarden, het vragen om concurrentiegevoelige informatie en het afschermen van buitenlandse routes voor het afleveren van sms-berichten zijn volgens ACM punten van aandacht als marktpartijen met elkaar onderhandelen over contracten.

Ongeveer tien procent van de sms-markt bestaat uit zakelijk sms-verkeer. Het gaat dan om bulk sms-jes (bijvoorbeeld TAN-codes voor internetbankieren, wachtwoorden voor DigiD en alert berichten van de politie) en zogeheten special rate services (bijvoorbeeld een stem op een favoriete kandidaat bij een tv-show, een herinnering van een aankomende tandartsafspraak of het per sms betalen bij parkeren).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond