Deel dit artikel
-

ACM: markt voor pakketbezorging blijft groeien

De hoeveelheid pakketten die verstuurd werd nam in 2019 toe met 12,83 procent. Daarmee zet de trend van groei in deze markt door. Dat staat in de Post- & Pakkettenmonitor die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vandaag publiceert.

Er werden 576 miljoen pakketjes vervoerd in 2019 en daarmee behaalden pakketbedrijven 10 procent meer omzet dan in 2018, in totaal 2,79 miljard euro.

Voor binnenlandse pakketten (zowel verzendadres als bezorgadres in Nederland) is de gemiddelde prijs van 3,75 euro per stuk ten opzichte van 2018 vrijwel gelijk gebleven. Voor grensoverschrijdende pakketten werd in 2019 ten opzichte van het jaar ervoor 5 procent minder per stuk betaald, namelijk 8,13 euro.

PostNL was in 2019 net als in 2018 de grootste bezorger van binnenlandse pakketten. Consumenten versturen hun pakketten voor het overgrote deel via PostNL. Bedrijven die pakketten sturen naar consumenten doen dat vooral via PostNL en DHL.

Op de markt voor grensoverschrijdend pakketvervoer (inkomend en uitgaand samen) zijn de marktaandelen gelijkmatiger verdeeld over de zes vervoerders dan op de binnenlandse markt. UPS is op basis van omzet nog steeds het grootst, maar heeft ten opzichte van vorig jaar marktaandeel ingeleverd. GLS is de kleinste vervoerder op dit gebied.

De pakketmarkt als geheel (binnenland en buitenland samen) laat zien dat voornamelijk de grotere pakketvervoerders profiteren van de groei. De twee hoogste percentages in omzetgroei worden genoteerd door de twee grootste vervoerders (PostNL en DHL).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond