Deel dit artikel
-

ActivMedia: “Fraude heeft weinig impact op etailers”

Er is nauwelijks een verband tussen fraude op het web en verminderde aankopen bij e-commerce sites. Slechts drie procent van de etailers heeft echt last van fraude, in de zin dat het hun business negatief beïnvloedt. Kopen op het web zou niet onveiliger zijn dan in de winkel, zegt ActivMedia .

Een overgrote meerderheid, 86 procent, van de etailers antwoordde dat fraude geen enkele invloed op de site heeft. Nog eens elf procent zegt met fraude in aanraking te komen, maar er geen last van ondervindt. Twee procent vindt het 'enigszins' een probleem, de laatste procent zegt wel ernstige hinder te ondervinden.

De cijfers brengen de hype rond fraude op het web terug in perspectief. De laatste tijd kwam een aantal lekken en online diefstallen in het nieuws, zoals bij de banken ABN Amro en Egg. Fraude wordt dus wel degelijk onderkend, maar is niet erger of minder erg dan in de offline wereld.

Volgens ActivMedia-woordvoerder Chris Anne Wheeler in de E-commerce Times zijn de consumenten de grootste slachtoffers van online fraude; het zijn immers hun gegevens en creditcardnummers die misbruikt worden. Tot nu toe stonden etailers bekend als voornaamste slachtoffers , omdat zij bij misbruik van een creditcard inkomsten mislopen: de consument krijgt vergoeding bij misbruik.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond