AdBlock Plus stort zich op heel iOS; advertenties zijn ‘vampier-zombies’
AdBlock Plus, het niet geheel onomstreden programma dat advertenties tegenhoudt, wil deze mogelijkheden ook voor Android en iOS aanbieden. Een mobiele browser voor beide platforms is binnen enkele weken beschikbaar, maar het Duitse bedrijf wil nog een stap verder gaan.
Woordvoerder Ben Williams schrijft op zijn blog dat met alle advertenties op iOS wil blokkeren, en dus ook in apps. Dit zou mogelijk moeten worden gemaakt met ‘nieuwe tools’ die Apple heeft toegezegd. Williams wijdt er verder niet over uit, anders dan ‘dat we nog maar moeten afwachten welke ontwikkeltools worden verschaft.’
AdBlock Plus is tot dusverre een extensie voor bestaande webbrowsers, die al 300 miljoen keer is gedownload. De extensie is geïnstalleerd door 20 miljoen Firefoxgebruikers en meer dan 10 miljoen Chromegebruikers.
AdBlock Plus ondernam al eerder pogingen om ook de mobiele markt te bedienen. Een uitbreiding voor Androidgebruikers werd echter door Google uit de Play Store verwijderd, omdat die ook andere diensten beïnvloedde. Daarnaast kon Adblock Plus voor Android alleen advertenties over HTTP blokkeren.
In mei kwam de eerste bètaversie van de Androidbrowser beschikbaar, gebaseerd op Firefox. Nu is ook iOS aan de beurt. Het is de vraag of een technologie die alle advertentieverkeer in iOS lam legt, door Apple zal worden geaccepteerd. Een advertentievrije browser lijkt niet in strijd met Apples voorwaarden. Williams noemt advertenties een soort ‘vampier-zombie’. ‘Advertenties zuigen je batterij leeg en maken het internet trager, en je krijgt er niets voor terug’.
AdBlock Plus heeft belang bij de mobiele markt omdat het miljoen euro’s verdient door overeenkomsten met internetreuzen als Amazon, eBay, Yahoo en Google. Hun advertenties worden dan onder strenge voorwaarden wel doorgelaten. Ook die advertenties kunnen gebruikers nog steeds tegenhouden als zij willen. Google zou vorig jaar alleen al 25 miljoen dollar hebben betaald aan het bedrijf achter Adblock Plus, ontwikkelaar Eyeo.
Volgens Adobe en PageFair lopen uitgevers 21,8 miljard dollar aan advertentie-inkomsten mis als gevolg van adblokkers. In de VS gaat het alleen al om 5,8 miljard dollar, oplopend jaar 20,3 miljard in 2016. In het afgelopen jaar is het aandeel van adblokkers in de VS met 48 procent gegroeid naar 45 miljoen actieve maandelijkse gebruikers.
In Europa groeide de ‘markt’ volgens het Pagefair rapport (pdf) met 35 procent naar 77 miljoen gebruikers. Veertien procent van de Nederlanders gebruikt een adblokker.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
7 Reacties
robert
beschermgeld betalen? Dat adblock lijkt de maffia wel.
Jan Libbenga (Emerce)
Rapport Adobe toegevoegd
Jan
AdBlock Plus is zo fijn om mee te surfen. Geen vervelende advertenties meer. Bijvoorbeeld advertenties van Google Adsense zijn zo ontzettend traag en vervelend.
Wesley
Adblock is zelf de parasiet van de advertentiewereld. Geen enkele andere adblocker gebruikt idd maffia achtige praktijken om de adverteerders af te persen.
Gelukkig zijn er betere alternatieve zoals uBlock voor sites die niet meer normaal te browsen zijn vanwege alle popups, interstitials en overlays.
En voor normale sites is er gelukkig de whitelist want net zoals zo velen hebik geen hekel aan normale advertenties.
Ingmar
Jammer dat Adblock bestaat. Consumenten moeten begrijpen dat de content die zij lezen niet altijd gratis kan worden gemaakt en dat veel publishers afhankelijk zijn van deze inkomsten via display.
Astrid Maria
Op zich ben ik het eens met de stelling dat mediaconsumenten zich moeten realiseren dat (kwaliteits)content niet zonder tegenprestatie kan worden geconsumeerd. Echter, met irritant blikkerende ‘casinoverlichting’ opmaak, irrelevante advertenties – zeker waar de technologie beter aanbod mogelijk maakt – en een stortvloed aan popups waarmee je prompt pop-the-weasle gaat spelen (sla ze de kop in!) is de consument tegelijkertijd eenvoudigweg te ver gedreven. Beide partijen mogen zich achter de oren krabben. Al zou een adblock aanbieder zogezegd bijna Wilders-achtige stemmingmakerij bedrijven, dan nog heeft deze een voedingsbodem nodig, en wel een van onbehagen.
George
Hier in Frankrijk zet ik adblock altijd aan. De reclame uitingen hier zijn van een ander caliber dan in nederland. Zeer agressief met schermen ( niet één ) voor je gewenste scherm en vervanging als alles is weggedrukt. In Nederland is het normaal en gaat adblock weer uit.