Deel dit artikel
-

Adform: Belang 3rd party cookies neemt af

Tachtig procent van het Nederlandse internetverkeer bij uitgevers bevat first-party ID’s, zo laten cijfers van technologiebedrijf Adform zien. De online reclamemarkt beweegt zich weg van privacyschendende tracker- en cookiepraktijken.

De cijfers zeggen niet dat de 3rd party cookies helemaal zijn verdwenen, maar dat uitgevers en adverteerders alternatieven beginnen te omarmen. Ze meten bijvoorbeeld enkel data op hun eigen servers. Die informatie moeten ze leren duiden zodat het bruikbare en toepasbare kennis wordt. In die fase zitten veel marktpartijen nu.

Adform is een Deens techbedrijf. Adverteerders en uitgevers gebruiken zijn diensten om online reclame gericht uit te serveren op basis van data over de ontvangers.

De resultaten van het programma waren volgens Katja Henneveld (fogo), Country Manager Benelux en Frankrijk van Adform, boven verwachting. Henneveld: “Wat wel eens wordt vergeten is dat de wereld van online marketing groter is dan Google Chrome. In Nederland is het aandeel van Safari en Firefox in het internetverkeer, zo’n 28 procent. Tot voor kort was deze doelgroep voor adverteerders steeds lastiger te bereiken en voor uitgevers veel lastiger te monetisen. De onderzoekcijfers bevestigen nu dat door de introductie van first- party identity deze grote groep consumenten weer goed te bereiken is. Dat is goed nieuws voor adverteerders en bureaus die hierdoor de mogelijkheid hebben om uitgebreid te testen voordat straks ook Chrome de stekker uit third party cookies trekt.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond