Deel dit artikel
-

IAB Europa schrikt van Googles trackerblokkade

De Europese reclame- en uitgeefbranche hangt in de gordijnen over Googles aankondiging om helemaal geen trackers meer toe te staan in zijn browser Chrome.

Dat zegt IAB Europa niet met zoveel woorden, maar het is wel de strekking van deze aankondiging. Die keurig positief verwoorde tekst vertelt dat het IAB in gesprek gaat met Google, ook lid van de club. Formeel doel: verheldering krijgen over Googles besluit om geen trackers of identifiers meer te gebruiken in Chrome, niet door derden maar ook niet door het techbedrijf zelf. Informeel: proberen de techgigant van mening te veranderen.

Het IAB zegt: “We geloven in een toekomst waarin identifiers geen rol spelen, maar ook een waar identifiers wel een rol kúnnen spelen. Zo lang de privacyregels maar worden gerespecteerd en de rechten van de consument beschermd.” Als argument klinkt: “Europa verbiedt identifiers niet voor het afleveren en meten van digitale reclame. Het gaat erom dat de consument transparantie krijgt en keuzes heeft.”

De term ‘identifiers’ staat in deze context voor technische hulpmiddelen die worden gebruikt om digitale publiek, gebruikers van sites en apps, te identificeren en te profileren met als doel hen met persoonsgerichte reclame te benaderen.

De Europese belangengroep wil in het gesprek met Google een lans breken voor zijn achterban. Dat is een pluriforme groep bedrijven die zich centreert rondom de 65 miljard euro die in 2019 werd uitgegeven aan reclame op digitale kanalen. Googles besluit neemt een forse hap daar uit, want het blokkeert de doorstroming van het merendeel van de 23 miljard euro (Pdf) aan programmatic budget. En ook nog eens op zeer korte termijn: in 2022.

Een bedrijf als Adform, bijvoorbeeld, ontwikkelde een reclamesysteem dat binnen de kaders van de privacyregels bezoekersprofielen kan opbouwen voor reclamedoeleinden. Directeur Jakob Bak stelt echter dat Googles besluit niet het einde van de wereld is. Het reikt niet verder dan Chrome (marktaandeel 64 procent) en wellicht de Play Store. “Bovendien is er in praktische zin nog helemaal niets veranderd.”

IAB Europe gaat overigens vrij laat aan tafel zitten met Google om de materie te bespreken. Acht maanden geleden begon de techgigant namelijk al en plein public, op Github onder de naam Turtledove, aan de ontwikkeling van zijn nieuwe conceptuele beschouwing van de reclamemarkt. Criteo is een van de weinige partijen die dat tijdig herkende en op Github met project Sparrow zijn eigen koers uiteen zette. Het nam recht van spreken en beslist nu effectief mee.

Overigens staat er tegenover de Europese adverteerders en uitgevers ook een kamp dat juist veel strenger in de leer is. De burgerrechtenorganisatie Electronic Frontier Foundation is vrij duidelijk: “In plaats van het wiel opnieuw uit te vinden, moeten we ons een wereld gaan voorstellen zonder de tienduizenden problemen van targeted reclame.” In de beleving van de invloedrijke Amerikaanse organisatie bestaat er geen situatie waarin je enerzijds gedrag van internetgebruikers kunt monitoren en aan de andere kant hun privacy kunt beschermen. FLoC, Googles alternatieve reclamesysteem dat louter in de browser werkt, is volgens de EFF ronduit een slecht idee.

Foto: Jeremy Segrott (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond