Adobe aangeklaagd voor ‘illegale datahandel’
Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) sleept Adobe voor de rechter. Het bedrijf verzamelt enorme hoeveelheden persoonsgegevens via onder meer de websites van KPN, ABP, Beter Horen en zelfs de Belastingdienst, en via mobiele apps van onder andere Marktplaats en Buienradar. De claimstichting eist namens alle Nederlandse internetgebruikers een schadevergoeding.
SDBN heeft Adobe schriftelijk aangesproken op de privacyschendingen. Maar het softwarebedrijf is volgens de claimstichting niet bereid om in gesprek te gaan en tot een oplossing te komen (pdf).
Het Amerikaanse Adobe (bij het grote publiek vooral bekend van zijn grafische software) is de ontwikkelaar van het datamanagementplatform Audience Manager, onderdeel van de Adobe Experience Cloud. Via dat platform verzamelt Adobe allerlei gegevens van internetgebruikers. Dat gebeurt via tienduizenden websites en apps, waaronder websites die veel Nederlanders regelmatig bezoeken (zoals TUI, beterhoren.nl en Douglas) en populaire apps (zoals Marktplaats, Buienradar en Bol.com).
De gegevens gebruikt Adobe om een gedetailleerd persoonlijk profiel te maken. Deze gebruikersprofielen verkoopt Adobe vervolgens voor veel geld door aan commerciële partijen.
Volgens de stichting is Adobe niet transparant over de dataverzameling, en zou het bedrijf vaak al cookies plaatsten voordat ‘je überhaupt de kans hebt gekregen om dit te weigeren’.
Hiermee overtreedt Adobe volgens de stichting de belangrijkste wet rondom de bescherming van persoonsgegevens: de AVG.
Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) heeft tot nu toe geen enkele track record. Van de twee eerder gestarte procedures tegen Twitter en Amazon is niets meer vernomen. Duidelijke statusupdates ontbreken. En waar bij Twitter nog een procesfinancier werd genoemd, ontbreekt die naam voor wat betreft Adobe in de toelichting.
In een reactie zegt de stichting dat er rechtszaken lopen bij de rechtbank Rotterdam waar dagvaardingen voor zijn uitgebracht, De rechtszaken starten volgend jaar.
De stichting zegt dat Adobe de voorlopig laatste massaclaim wordt. Een uitspraak verwacht de stichting op zijn vroegst in 2027.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Maarten aan de Stegge - Analytics Engineers
@SDBN > Het is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van genoemde partijen/websites dat informatie blijkbaar zonder toestemming van de website bezoeker naar Adobe wordt doorgestuurd. De Autoriteit Persoonsgegevens kan jullie lijstje met partijen vast goed gebruiken. Jullie rechtszaak tegen Adobe geef ik echter weinig kans van slagen…