Deel dit artikel
-

Aduna lanceert ‘navigatiemachine’

update Het Nederlandse softwarebedrijf Aduna introduceert een nieuwe technologie die sneller en eenvoudiger informatie moet ontsluiten. CEO Martien van Steenbergen noemt zijn Spectacle Suite een 'navigatiemachine', om zich te onderscheiden van de bekende zoekmachines.

De technologie is in de praktijk te zien op de site van Vacanceselect . Wie een vakantiehuisje zoekt, ziet negen dropdown boxen (land, gebied, accomodatie etc. etc.) op één pagina. Zodra er in een box een keuze wordt gemaakt, passen de opties in de andere boxen zich aan. In totaal zijn er 2097 vakantiebestemmingen. Kiest men bij 'soort vakantie' voor luxe en comfort, dan blijven er nog maar 98 over. Moet er vervolgens een tennisbaan bij, en dient de locatie in Kroatië te liggen, dan blijft er maar 1 optie over. In een paar stappen vernauwt de bezoeker zo zijn keuze van ruim 2000 mogelijkheden naar 1 optie, zonder dat men de pagina verlaat. Verandert men nu de categorie 'luxe en comfort' in 'zee/meren/strand' en laat men de rest van de criteria (tennisbaan/Kroatië) in tact, dan verwijdt de keuze zich tot 8 opties.

Ogenschijnlijk bieden andere sites, zoals Belvilla soortgelijke tools om de keuze te vernauwen. Bij nadere inspectie blijkt echter het verfijningsproces te bestaan uit een opeenvolgende serie pagina's waarin steeds nieuwe criteria moeten worden aangegeven. Een eerder criterium veranderen zonder de rest aan te passen is maar zeer beperkt mogelijk en is bovendien onoverzichtelijk.

Aduna noemt haar concept 'Guided Exploration'. De gebruiker wordt begeleid in zijn zoektocht, door hem steeds nieuwe relevante mogelijkheden aan te bieden afhankelijk van de criteria die hij kiest. Elke keuze die de gebruiker maakt zou hem dichter bij zijn doel moeten brengen. Gedurende het hele proces blijft daarbij inzichtelijk welke zoekcriteria zijn gebruikt en welke doorsnede van de informatie is gemaakt. Van Steenbergen drukt het graag in metaforen uit: "De winkel vouwt zich als het ware om de behoefte heen. Elke ordening van de producten is een goede. Die ordening past zich aan de behoefte aan. De winkel wordt dus continu opnieuw geordend." In- en uitzoomen is ook een favoriete term van Van Steenbergen om het principe uit te leggen.

Het voorbeeld van de vakantiehuisjes betreft gestructureerde data. De Aduna-technologie is ook toepasbaar op ongestructureerde data, bijvoorbeeld de resultaten van een zoek-opdracht. Van Steenbergen: "Zoekmachines komen bijna altijd terug met teveel resultaten. Slechts een relatief klein aantal ervaren gebruikers weet in korte tijd te vinden wat het zoekt." Met het AutoFocus-product van Aduna kan gezocht worden binnen vantevoren aangegeven domeinen zoals websites of directories. Daarmee is het een tool die bijvoorbeeld geschikt is voor gebruik op een intranet of een website van een bedrijf, maar ook op de harde schijf van een individuele gebruiker.

AutoFocus doorzoekt alle mogelijke soorten bestanden (Word, PDF, HTML et cetera). In de resultatenlijst is elk zoekresultaat voorzien van zogeheten significante termen. Deze termen kunnen vervolgens worden gebruikt om de resultaten te verfijnen. Met deze significante termen kunnen ook nieuwe verbanden tussen documenten worden opgespoord, waarbij ook weer nieuwe lijsten van significante termen opduiken. Dat proces wordt ondersteund door een visuele applicatie die laat zien welke relaties er tussen bestanden te leggen zijn. De gebruikers hoeven vantevoren zelf geen index of taxonomie aan te maken.

De software van Aduna is gebaseerd op de open standaarden van het semantische web , de tweede generatie web-standaarden die gepropageerd worden door Tim Berners-Lee en het World Wide Web-consortium . Doel is om betekenis toe te kennen aan data en daarmee te redeneren, zodat het uitwisselen van informatie makkelijker wordt.

Aduna is de nieuwe naam van het sinds 1996 bestaande bedrijf Aidministration uit Amersfoort, dat eigendom is van Jos en Wil van der Meer. Martien van Steenbergen is afkomstig van Sun Microsystems en sinds begin dit jaar CEO van Aduna.

update Bij wijze van experiment is een gedeelte van de Emerce-content (zo'n 1000 artikelen) te doorzoeken met AutoFocus. Kijk hier
(Van Steenbergen laat weten dat het op een op experimenteel systeem draait en dat de toepassing dagelijks door eerste bezoeker 'gewekt' wordt. Dat wekken duurt een kleine 30 seconden.)

Deel dit bericht

9 Reacties

Michel

Wat is er nieuws aan? Hidden frame die een paar dropdowns gaat vullen??Al sinds frames uitgevonden zijn aanwezig op het net. Zoals  Dynamic Dropdown Menus Published on: Saturday 27th September 1997 By: Martin Webb Michel

Kees

wauw, wat een goede nieuwe technologie!

Richard

Hoe bedoel je nieuwe technologie – dit is pre-historische knutselarij. Wat betreft gebruiksvriendelijkheid vind ik Belvilla veel beter.

Richard

Ik heb even de Search bekeken maar die doet het ook al niet – als ik op 'Aduna' zoek, krijg ik geen enkel artikel met Aduna – alleen een paar documenten met keyword 'Adult'. – op andere zoektermen geeft het me totaal geen overzicht wat mijn opties zijn – ik vrees dat Aduna op het verkeerde spoor zit.

JW

Goh, iemand heeft een database met informatie met een leuk scriptje (waarvan de basis heel simpel is). Moet Emerce hier nou echt een nieuwsbericht aan wijden? Dit is NIET nieuw.

Krizna

Nou nou nou wat baanbrekend. Not! Iedereen die met online databases werkt en handig is met javascript zal iets soortgelijks wel eens hebben gemaakt, waaronder ondergetekende. Laten we hopen dat Aduna niet gaat proberen dit te patenteren, zoals BT de hyperlink trachtte te patenteren…

Willem Luijk

Dit is een master piece! Mensen die dit nog nooit gemaakt hebben weten niet wat het betekent om 9 verschillende listboxes in willlekeurige volgorde op elkaar te laten reageren en met de juiste data te vullen en dat dan ook nog eens client side. Bedrijven betalen hier grif geld voor en op de juiste wijze vermarkt kan dit geld opleveren.

Paul de Beer

Ik denk het het een matig artikel over een interessant onderwerp is. Wat dropdowns in je browser is niet uniek, sterker nog, dropdowns worden beschouwd als een slechte gebruikersinterface omdat de keuzemogelijkheden niet direct zichtbaar zijn.  Maar het gaat hier om een techniek die van volstrekt ongeorganiseerde documenten in diverse formaten een gestructureerde collectie relevante gegevens maakt. Dat is bijzonder, maar blijkt verder niet uit het artikel. Ik zou meer willen weten over de zelfleerzaamheid van het systeem, de wijze waarop een willekeurig woord tot trefwoord wordt gekozen, of er ook automatische kruisbestuiving plaatsvindt, dus of het ding weet dat 'internetbanking' identiek kan zijn aan 'internetbankieren' etc. Kortom: het lijkt mij een vrij technisch onderwerp dat niet echt in Emerce op zijn plek is en – op deze wijze beschreven – uitnodigd tot de geplaatste reacties.

René

Ik heb het inmiddels zien werken, en helaas doet het artikel het product niet helemaal eer aan. Maar ook de site van Aduna is niet al te duidelijk. (vroeger heette het bedrijf overigens Aidministrator)  Technisch is het complex om uit te leggen, moet je gewoon zien. De grap is dat het systeem in staat is om ten alle tijden te bepalen in welke context je zit terwijl je navigeert door de site.  Je krijgt in de drop-downs of links ook uitsluitend te zien wat op dat moment mogelijk of relevant is. En dat n-dimensionaal!  Belvilla gebruikt een concurerend systeem, en heeft aantoonbaar de omzet er mee verhoogd. Het is meer dan een scriptje 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond