Deel dit artikel
-

‘Adverteerders mijden Google om Amazon’

Een groeiende groep adverteerders begint Google te mijden voor e-commercereclame en brengt het geld direct naar Amazon. Dat zijn althans de ervaringen van mediabureaus WPP en Omnicom.

De twee van ’s werelds grootste marketing- en communicatiebureaus ervaren aanzienlijke budgetverschuivingen ten nadele van Google. Dat vertellen ingewijden aan de Wall Street Journal.

WPP gaf vorig jaar 300 miljoen dollar uit aan Amazon Advertising voor zijn klanten. Driekwart van dat budget was een overheveling van SEA-budget dat eerst naar Google ging. WPP gaf in 2017 tussen de 100 en 150 miljoen dollar uit aan Amazon-reclame.

Bij Omnicom is een vergelijkbaar beeld zichtbaar, vertellen bronnen aan de Amerikaanse zakenkrant. Daar gaat twintig tot dertig procent van het searchbudget nu naar Amazon.

Deze ontwikkelingen betreffen voornamelijk Amerikaanse praktijken, maar zijn daarom ook illustratief voor wat de Europese markt te wachten staat. Amazon investeert momenteel veel in het optuigen en verbreden van zijn producten voor de reclamemarkt. Dat volgt op het lokaliseren van zijn winkel in verscheidene EU-landen. Zo wordt shop vanuit Duitsland de Nederlandse shop beheerd.

Er worden ook marketingacties gehouden, onder meer voor Nederland, die Amazon steeds prominenter moet maken in meer landen. Zo was het bedrijf heel actief rondom Black Friday en zou het van plan zijn om komende zomer weer een grote campagne in Nederland te draaien.

Exacte cijfers zijn niet bekend, maar Amazon zou qua omzet in Nederland al een top twintig shop kunnen zijn. Reclamespecialisten onderkennen dat bereik en tuigen specialistische bureaus op. GroupM treft voorbereidingen, The Valley heeft een apart bureau, Dept kocht een buitenlandse specialist op dit vlak en rolt diens expertise ook naar Nederland uit, Tomorrowen lanceert afgelopen week sublabel AMAZIN en, weer een ander voorbeeld, 6Circles gaat onder eigen vlak Amazon-reclamediensten aanbieden.

In de VS is Amazon inmiddels het nummer drie online reclameplatform. In het vierde kwartaal van 2018 boekte het met deze activiteiten een omzet van ongeveer 2,5 miljard dollar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond