Adverteerders ontdekken Bluetooth
Adverteerders zetten steeds vaker Bluetooth in. De AutoRAI, P.C. Hooftstraat en een winkelcentrum in Emmen zijn plekken waar bedrijven deze weken reclame versturen via Bluetooth.
Of het een trend is, valt nog niet te zeggen. Wel is het opvallend dat in een periode van twee weken tijd zowel Ford, AutoTrack, The Society Shop en een aantal winkels in Emmen gebruikmaken van Bluetooth bij het versturen van reclame-uitingen. "Het begint aardig te lopen," zegt Remco Rouffaer van het bedrijf Bluetoothreclame dat de campagnes opzette. "De komende tijd komen ook andere bedrijven met acties."
Vorig jaar waagden slechts enkele bedrijven zich aan een vorm van bluetoothreclame. Begin dit jaar trok SBS6 enige media-aandacht met een actie waarbij passanten van vijf Abri's in de Amsterdamse binnenstad via Bluetooth een promovideo van het tv-programma Sterren Dansen op het IJs ontvingen.
Naar aanleiding van de actie van SBS6 ontstond discussie over het ‘spamgehalte' van bluetoothreclame. Hoewel bij de acties van het bedrijf Bluetoothreclame passanten altijd eerst toestemming moeten geven voor het ontvangen van een bericht, stellen de tegenstanders dat wel degelijk sprake van spam is. Zij vinden dat het bericht waarin om toestemming wordt gevraagd, opgevat moet worden als spam. De groep die geen problemen ziet, stelt dat geen sprake is van spam omdat bluetoothberichten niet via het mobiele netwerk worden verstuurd. De Opta gaat pas kijken of sprake is van spam als ze daadwerkelijk klachten binnenkrijgt. (Zie artikel van 26 januari in Emerce).
AutoRAI
Op de AutoRAI, die donderdag van start gaat, proberen zowel Ford als autovergelijkingssite AutoTrack aandacht te trekken via Bluetooth. Bij de stands van Autotrack en Ford staan Bluetoothzenders die berichten verzenden naar mobiele toestellen met ingeschakelde Bluetoothfunctie. Bij de stands staan borden met daarop ‘Turn on your Bluetooth'. Wie toestemming geeft op het bericht ‘wilt u een filmpje ontvangen van Ford (of Autotrack)?', ontvangt een videofilmpje. Aan de video's is een wedstrijd gekoppeld.
P.C. Hooftstraat en Emmen
Een vergelijkbare actie start deze week bij het pand van modewinkel de Society Shop, op de hoek van de P.C.Hoofstraat en de van Baerlestraat in Amsterdam. Ook hier ontvangen voorbijgangers met ingeschakelde Bluetoothfunctie een toestemmingsbericht en vervolgens, als ze dat willen, een videofilmpje. Wie het filmpje laat zien in de winkel kan meedoen (bij het achterlaten van persoonsgevens) aan een verloting. "De actie is bedoeld om mensen de winkel in te trekken én om gegevens van potentiële klanten te verzamelen," aldus Rouffaer.
Afgelopen weekend vond een actie plaats in een winkelcentrum in Emmen. Drie winkels, waaronder een filiaal van sportketen Coach, deden mee. Voorbijgangers kregen op vertoning van een via Bluetooth ontvangen video korting (‘tweede product gratis') in de winkel. In de Coachwinkel kregen volgens Rouffaer in totaal 24 mensen op deze manier korting.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
daniel markus
Ik ben reuze benieuwd naar de effectiviteit van deze campagnes. Pas liep ik langs de poster in de PC-hoofdstraat. Mijn Bluetooth stond aan en tot mijn vreugde ontving ik een berichtje. De grote teleurstelling was dat het berichtje me aangaf de winkel in te gaan. Alleen daar kon ik meedoen aan de verloting van de prijs. Sorry hoor, maar wat is hier nou innovatief aan? Het is meer een omslachtige manier om iemand te verleiden de winkel te betreden. Het interactieve medium wordt zo niet ten volle benut. Evengoed hadden ze op de poster kunnen zetten, 'kom in de winkel en maak kans op een mooie prijs'. Toch kan ik me voorstellen dat een beetje creatief wel iets moois met dit nieuwe medium kan. Ik hoop alleen dat de early adopters dan niet teleurgesteld zijn afgehaakt.
Marielle
Ben het helemaal met je eens Daniel ;-)Ik roep bij deze alle creatieven van de reclame bureau's op om zich es uit te leven!!De acties die tot nu toe zijn gevoerd zijn inderdaad wat kleinschallig…Tussen nu en een jaar voorspel ik een behoorlijke stijging;-) van dit soort mobile marketing acties!