Deel dit artikel
-

Adverteerders ontwikkelen mini-browser

Ongeveer twintig adverteerders ontwikkelen een eigen mini-browser, zegt het Nederlandse bedrijf Swoot dat deze branded browsers maakt. Binnenkort maakt het bedrijf de eerste namen van adverteerders bekend.

Swoot beweert dat één van de adverteerders Sanoma is. Navraag bij Sanoma leert dat dit onjuist is (update).

Via de site van een merk kunnen internetters straks een plug-in downloaden waarna een icoontje op het bureaublad verschijnt met een afbeelding van het merk. Wie op het icoontje klikt, ziet een mini-browser verschijnen.

Icoontjes updaten
Adverteerders die een branded browser willen, krijgen zo toegang tot het bureaublad van de internetter, zegt Swoot. Niet alleen op het moment dat mensen de browser gebruiken, maar ook permanent via een icoontje in de vorm van bijvoorbeeld een flesje, zakje of blikje. "Er staan normaliter geen merken met een icoontje op de desktop."

Als een adverteerder iets wil ‘meedelen' kan een icoontje straks gaan oplichten of bewegen, zegt Storm. In marketingtaal omschrijft Swoot dit als volgt: "met deze mogelijkheden kan het merk van een pull strategie (‘kom naar mijn website') naar een push strategie (informatie vooruitschuiven naar de gebruiker) gaan."

Icoontjes wisselen

Swoot heeft vorige week een portal gelanceerd waarop zo'n 250 browsers staan. Een groot deel van die browsers is niet door Swoot zelf ontwikkeld. Met behulp van bijvoorbeeld Photoshop kunnen ontwikkelaars relatief eenvoudig zelf een browserontwerp maken.

Sinds september 2006 is Swoot commercieel live. De anderhalf jaar daarvoor zijn vooral gebruikt voor het ontwikkelen van de software en het platform. Sinds halverwege 2004 bestaat er een bètaversie van het plaftorm.

Wie een browser wil gebruiken moet een plug-in donwloaden, vergelijkbaar met een flash plug-in. Wie deze heeft gedownload kan alle browsers gebruiken. De plug-in is volgens Swoot sinds 2004 een miljoen keer gedownload.

Update: Reactie Sanoma toegevoegd.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jeroen de V

Glenn M

Oude wijn, nieuwe zakken…dan heb je het niet goed door… De technologie die gebruikt is bij Thankyoubob is van de gebroeders Pennock en ze hebben dus een verbeterde versie gemaakt.  Wat wel zo is … in die tijd vond iedereen desktop applicaties maar helemaal niks en nutteloos…nu met onder meer Apollo van Aedobe en Widgets, Dashboard en Swoot is het hot.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond