Deel dit artikel
-

Adverteerders zien nog weinig rendement van adverteren via sociale media

Bijna 95 procent van de Nederlandse adverteerders is aanwezig op platforms als Facebook of LinkedIn. Bijna 70 procent van de marketeers geeft aan in 2015 meer dan vorig jaar te adverteren op sociale media, zo blijkt uit onderzoek van MediaScience onder de Top 1000 adverteerders, uitgevoerd door Adformatie. Maar over het rendement is men niet echt te spreken.

Adverteerders zijn niet onverdeeld positief over het rendement van de verschillende sociale media platforms: alleen Facebook scoort bovengemiddeld (met 3,1 op een vijfpuntschaal), de andere platforms zitten daar nog (ver) onder. Tumblr scoort het minst: 41,7 procent van de ondervraagde adverteerders waardeert de ROI als ‘slecht’.

Adverteerders die social media (nog) niet inzetten voor hun marketingstrategie noemen de onduidelijke return on investment als een belangrijke belemmering: 37,3 procent is nog niet overtuigd van de effectiviteit. Daarnaast zien de ondervraagden een aantal organisatorische belemmeringen: geen mensen of tijd kunnen vrijmaken (eveneens 37,3 procent), geen budget (33,3 procent) of geen kennis (25,5 procent). Slechts 5,9 procent noemt het ontbreken van geschikte content als obstakel.

Binnen de totale marketingmix nemen sociale media sowieso nog een bescheiden plaats in. Voor het merendeel van de adverteerders (bijna vier op de tien) is dat slechts 10 procent. Voor bijna een kwart van de adverteerders beginnen de bestedingen op sociale media substantiële vormen aan te nemen: zo’n 15 procent maakt een vijfde van het marketingbudget vrij voor sociale media en 8,1 procent zelfs 30 procent.

Het onderzoek vond plaats onder 271 marketeers. Meer dan de helft van hen ziet Facebook als het belangrijkste platform om te adverteren. Op de tweede plaats staat LinkedIn, genoemd door bijna een vijfde van de marketeers.

Adverteren op Twitter en YouTube staat nog in de kinderschoenen: minder dan 5 procent vindt deze platforms het belangrijkst voor online marketing. Sociale media als Google+, Pinterest, Instagram en WhatsApp spelen nog niet of nauwelijks een rol in de marketingmix, omdat echt adverteren op deze platforms nog niet mogelijk is.

Deel dit bericht

2 Reacties

Dick N.

M.b.t. Facebook. Soms is je product of doelgroep gewoon niet geschikt, maar in de meeste gevallen wordt marketing via social media gewoon te ouderwets benaderd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond