Deel dit artikel
-

Advertentiebureaus niet bang voor Google Adsense

Na bewezen successen in Amerika is Google voorzichtig in Nederland begonnen met AdSense. Dat is de dienst die sitebeheerders in staat stelt om met Google samen te werken op het gebied van adverteren. De meeste online advertentiebureaus reageren positief op het initiatief van Google. Concurrent Overture biedt binnenkort een soortgelijke dienst aan op de Nederlandse markt. Te beginnen bij MSN.

Sitebeheerders die zich aanmelden voor de AdSense-dienst laten Google advertentieruimte vullen met tekstadvertenties. Iedere keer dat een internetter op een advertentie klikt, gaat een deel van het adverteerdersgeld naar de sitebeheerder en een deel naar Google.

Voor de AdSense-tekstadvertenties gebruikt het bedrijf het zelf ontwikkelde programma AdWords. Adverteerders kopen daar trefwoorden. Trefwoorden bij tekstadvertenties die inhoudelijk gerelateerd zijn aan zoekopdrachten worden naast Google’s zoekresultaten getoond, en ook op individuele webpagina’s.

WebAds is enthousiast over Google AdSense en ziet geen bedreiging in de nieuwe dienst van Google. “Ik denk dat je met behulp van de technologie die GoogleAdsense gebruikt doelstellingen kunt realiseren die adverteerders voor ogen hebben,” zegt directeur Tjeerd Kooij in een reactie. “Wij zouden graag met Google samenwerken op dit gebeid en als dat niet kan, dan gaan we zelf een soortgelijk product ontwikkelen en aanbieden,” aldus Kooij.

Ook Arno Otto, directeur Europa van advertentie-netwerk Adlink , staat niet afwijzend tegenover Google AdSense. “Contextuele ads zijn natuurlijk niet nieuw, maar ook wij zien in dat search-technologie enorm interessant is voor de adverteerder. Daar zit nu misschien wel de meeste groei. Op zich raakt het onze business niet, maar een Google-achtige dienst a la AdSense zou ook bij ons een interessant aanvullend product kunnen zijn. Daarom komen wij binnenkort ook met een op zoektechnologie gebaseerde dienst. Ik kan alleen nog niet zeggen op welke termijn. Ik ben wel overtuigd van het product, Google Adsense is gewoon een goed product,” zegt Otto.

Voor Ruud Smeets, directeur van de Nederlandse vestiging van Yahoo!-onderdeel Overture, is de komst van Google Adsense op de Nederlandse markt absoluut geen verrassing. Overture beschikt over een soortgelijke dienst onder de naam 'content-match', maar deze is nog niet beschikbaar op de Nederlandse markt. Volgens Smeets is het “een kwestie van tijd” voordat Overture dit zal gaan doen. “We beginnen er binnenkort mee bij MSN Nederland,” zegt Smeets.

Een belangrijk verschil tussen de Google-dienst en content-match is volgens Smeets dat Google's Adsense volledig geautomatiseerd is en dat bij Overture nog wel wordt gekeken welke advertenties waar terecht komen. “Zo kon het laatst voorkomen dat bij een artikel over een koffermoord Google Adsense-sponsored links terecht kwamen van kofferfabrikanten. Het lijkt mij duidelijk dat je dat niet wil als adverteerder. Daarom filteren wij vooraf. Google heeft ervoor gekozen dat niet te doen,” aldus Smeets.

Deel dit bericht

4 Reacties

Peter Pietersen

Jammer dat deze systemen zo fraudegevoelig zijn. Maak maar eens aan adwordscampagne aan met een vreemd woord, klik er regelmatig op (vergeet niet te refreshen) en je ziet dat het anti-fraudesysteem van Google.nl niet perfect werkt. Nu zijn het de concurrenten die op de adwords klikken, straks komen daar de webmasters bij.  Bij goedkope adwords maakt het natuurlijk niet veel uit maar ik weet uit ervaring dat er bedrijven zijn die ruim 5 euro per click betalen, dan kan de schade flink oplopen.

Johan E

Peter, je hebt gelijk maar bedrijven kunnen een limiet stellen aan het bedrag dat ze willen uitgeven aan die kliks, dus bij een opgegeven grens van 500 e'tjes wordt na 100x (bij 5 euro) de advertentielink verwijderd. Het ziu echter triest zijn als van die 100x meer dan de helft op rekening van de concurrent komt, overigens is dit laatste niet een al te sterke tactiek omdat hoe vaker op een link geklikt wordt hoe hoe hoger hij verschijnt in de lijst met resultaten…. wie een kuil graaft voor een ander…. Maar inderdaad, echt 100% waterdicht zal op internet een (te) lastige opgave blijken.

radja

da's geen fraude. je betaalt gewoon naar het aantal keren dat google de advertentie toont. niet naar het aantal keren dat de advertentie gezien wordt, net als TV reclame. je kan wel adverteren bij een populair programma op prime time, maar je hebt niet de garantie dat meer mensen je advertentie zien.

Sas Sinke

Je kan het hele businessmodel van Google, Overture en Qualigo eenvoudig omver halen door met paar honderd mensen met grote regelmaat op de adword campagnes te klikken.  De conversie zal dan zo laag worden dat het voor de adverteerders geen enkele zin heeft om nog langer door te gaan met de campagne. Tevens zorgt het dagbudget ervoor dat de campagne binnen de kortste keren verdwenen is. Waarom geen pageviews veilen? Dan kan je fraude eenvoudig uitsluiten en houden de adverteerders er uiteindelijk een beter gevoel aan over.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond