Deel dit artikel
-

Advertentiemarkt remt uitgeverij Mecom

Uitgeefconcern Mecom, het moederbedrijf van Wegener, heeft last van de krimpende advertentiemarkt. De omzet daalde met 8 procent tot 492 miljoen euro. De inkomsten uit advertenties namen met 15 procent af.

Om die reden is ook de bedrijfswinst met 12,6 miljoen euro gedaald tot 37,9 miljoen euro. In Nederland daalde de omzet van Mecom met 6,1 procent tot 280,2 miljoen euro en de winst kwam ook lager uit op 31,4 miljoen euro.

Mecom werkt aan een strategische herziening van de activiteiten, waarbij ook Wegener in de etalage wordt gezet. Of er kopers zijn is de vraag, want de krantenmarkt staat er niet zo florissant voor.

Wegener maakte vorige week bekend dat het wil vasthouden aan de nieuwe koers (Digital First) die in februari is uitgezet. ‘Deze strategie ligt geheel op koers en zal met maximale inspanning worden voortgezet.’

Wellicht is het toeval, maar uitgerekend vandaag maakte Wegener bekend dat haar iPad-app voot Wegener-kranten al vanaf 1 augustus geld gaat kosten. Niet-abonnees betalen per maand 7,99 euro. De afgelopen maanden werd proefgedraaid.

Deel dit bericht

1 Reactie

Athalie Stegeman

Het is pijnlijk voor de uitgeverij en heel herkenbaar voor uitgeverijen. De roep om vernieuwing van het business modellen wordt hiermee weer eens bevestigd. Wat uitgeverijen zouden kunnen proberen is: 1. co-creatie met auteurs (meer auteurs en auteurs variabel belonen op basis van aantallen gelezen artikelen) 2. co-creatie met adverteerders door het advertentiemodel te veranderen in een content-model waarbij – met eindredactie vanuit de uitgever – meer infotorials verschijnen en 3. trouwe lezers belonen met relatie-meerwaarde. Verlaag de lidmaatschapsdrempel en engage met interactieve media, zo groeien trouwe abonnees tot fans en ambassadeurs.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond