Derp

Affiliate marketing ja/nee

[Workshop] Affiliate marketing brengt adverteerders en online publishers bij elkaar. Rechtstreeks, of via bemiddeling van de afilliate-netwerken. Wie affiliate marketing overweegt, komt voor een aantal keuzes te staan: welk afrekenmodel, welk omzetdoel en welke support hebben uw voorkeur? Emerce schetst de opties aan de hand van een eenvoudig formulier.

Wilt u betalen voor advertenties met resultaat?

Nee: Ga banneren. Betaal per 1000 vertoningen of een vast bedrag per periode.

Ja: Lees verder.

Wilt u pas betalen als een klik een lead of verkoop oplevert?

Ja: Dan kunt u terecht bij partijen als Zanox, TradeDoubler, TradeTracker, M4N of Daisycon. Voor meer informatie over leads en verkopen leest u de toelichting.

Nee: U kunt ook uitsluitend voor kliks betalen, lees verder.

Toelichting: Met afrekenmodellen als CPL (Cost Per Lead) en CPS (Cost Per Sale) betaalt u pas als een bezoeker een bepaalde actie onderneemt. Dit kan een aankoop, informatieaanvraag of nieuwsbriefinschrijving zijn. Een combinatie met CPC (Cost Per Click) is ook mogelijk: u betaalt voor elke klik, en nog wat extra als die klik de gewenste actie oplevert.

Wilt u betalen per klik?

Ja: Dan bent u met Google AdWords wat kosten betreft het beste uit. Naast een paar euro opstartfee betaalt u verder alleen voor de kliks, dit kan al vanaf 3 cent per klik. Zie ook de toelichting.

Nee: Lees verder bij de volgende stap

Toelichting: Anders dan bij affiliate netwerken is betalen per klik de enige optie met AdWords (hoewel CPM ook mogelijk is in bepaalde gevallen). Bedenk verder dat support uitsluitend online mogelijk is en de kwaliteit van de kliks kan verschillen. U betaalt kortom voor alle kliks, ook die die niet tot een verkoop of informatieaanvraag leiden.

Plant u een kortlopende advertentiecampagne?

Ja: Hou er dan rekening mee dat het moeilijk te voorspellen is hoeveel leads en sales het u zal opleveren via affiliate netwerken. Het aantal kliks is meestal wél goed te voorspellen.

Nee: Dan is een affiliate programma wellicht een goede keuze. Hierbij gaat u als adverteerder een relatie met affiliates van maanden, soms zelfs jaren aan. Zie verder de toelichting.

Toelichting: Die tijd is nodig om het samenspel tussen advertentie en advertentiemedium te optimaliseren. Dit is een groot verschil met een traditionele bannercampagne, die wordt doorgaans na een week, een maand of een kwartaal gestaakt.

Wilt u vooraf exact weten wat een advertentie u oplevert?

Ja: Dan is Google AdWords in zekere zin de beste keus: u krijgt vooraf een nauwkeurige schatting van het aantal kliks dat u kunt verwachten voor uw gekozen dagbudget. Let wel, van een klikker een koper maken is natuurlijk nog een heel ander verhaal.

Nee: Vraag dan in elk geval vooraf hoe het affiliate netwerk met u afrekent. Zo kunt u bij Daisycon bijvoorbeeld kiezen of u per klik, lead of sale betaalt, en of dit een vast bedrag of percentage van de door de affiliate gerealiseerde omzet is.

Wilt u adverteren via Google én affiliate netwerken?

Ja: Dan kiest u volgens de experts voor de ideale combinatie. Die AdWords hoeft u overigens niet altijd zelf te betalen, meer hierover in de toelichting.

Nee: Is ook wat voor te zeggen. Met AdWords kun je publishers nauwelijks voorwaarden opleggen, affiliates wel. Affiliates kunnen verder uw koopwaar integreren in de eigen site, verkoopbevorderend en niet mogelijk met AdWords.

Toelichting: eBay draagt duizenden keywords over aan zogenaamde keywordbuyers. Dit zijn affiliates die voor eigen rekening AdWords plaatsen om eBay te promoten. Voor elk nieuw lid dat ze zo aanbrengen betaalt eBay een vergoeding.

Wilt u affiliates voor u laten rennen?

Ja: Voorzie ze dan van hulpmiddelen en help ze met contentintegratie (bijvoorbeeld een kant-en-klare webshopmodule met uw producten). eBay zegt het zo: wat goed is voor de affiliates is goed voor eBay.

Nee: Hou er dan rekening mee dat affiliates altijd zullen kiezen voor de adverteerder die hen het meeste oplevert. Loyaal zijn de meeste affiliates daarbij niet: zodra uw concurrent meer biedt voor een lead of sale halen ze uw advertenties offline.

Heeft u behoefte aan meer informatie?

Ja: Surf dan naar affiliate forum. Op deze site delen affiliates en vertegenwoordigers van de netwerken ervaringen en tips. De meeste grote netwerken hebben een eigen channel, zo vormt u zich snel een beeld van de voor- en nadelen (volgens de bezoekers) per netwerk.

Nee: Dan bent u klaar voor het echte werk. Bezoek de sites van de verschillende netwerken en maak uw keuze.

9 Reacties

Toelichting: Anders dan bij affiliate netwerken is betalen per klik de enige optie met AdWords (hoewel CPM ook mogelijk is in bepaalde gevallen). Bedenk verder dat support uitsluitend online mogelijk is en de kwaliteit van de kliks kan verschillen. U betaalt kortom voor alle kliks, ook die die niet tot een verkoop of informatieaanvraag leiden. Nonsens. CPA behoort ook tot de mogelijkheden

@Tjeerd Je hebt helemaal gelijk. Wat ik vooral wilde duidelijk maken is dat AdWords een typisch voorbeeld is van CPC adverteren.

Hey Karel, er is iets mis in je flowchart in vraag 1!—Wilt u betalen voor advertenties met resultaat? Nee: Ga banneren. Betaal per 1000 vertoningen of een vast bedrag per periode.— Die "nee" moet natuurlijk een "ja" zijn. Scherp neergezet dit, maar wellicht een beetje te. Zonde voor de geloofwaardigheid van je artikel; ik haak in het begin al af. We kopen voor onze adverteerders maandelijk een miljard Nederlandse vertoningen in en dat zouden we niet doen als die advertenties geen resultaat hadden. ROI positief adverteren en samen met je agency op basis van performance display advertising inzetten bestaat ?cht. Ongeacht of je op CPM of een ander model inkoopt.

ik mis nog een stukje over vaste kosten van netwerken. ook spelers als cleafs, affiliate4you en zanox ontbreken.

Origineel bedacht dit keuze model, maar mijn inziens zou de inhoud over iets anders moeten gaan om de afweging voor wel of geen affiliate marketing te maken. Zoals Hein terecht aangeeft (en succesvol in praktijk brengt, ook binnen de affiliate marketing) zit er in elke vorm van reclame resultaat. Affiliate marketing is daarin geen wondermiddel wel een zeer effici?nte en effectieve oplossing, maar dat is keyword marketing ook. Vraag blijft waneer affiliate marketing zinnig of ueberhaubt mogelijk is.  In elk geval dient de adverteerder over een transactie gerichte website te beschikken, specifieker nog over een website die zich richt op online transacties. Als klanten in het algemeen niet (hoeven te) bellen om iets te bestellen, dan heb je en eerste JA. Indien de adverteerder ook nog een product aanbiedt waarvan te verwachten is dat ook anderen (de affiliates in de vorm van ?resellers?) kans zouden kunnen zien nieuwe klanten te werven dan is er een tweede JA. De derde keuze is meer een afweging dan een voorwaarde. Het starten, onderhouden en uitbouwen van een affiliate programma, vergt kennis en kost tijd en inzet. Zoals bij de meeste zaken, kun je ook hier het adagium hanteren, dat hoe meer je investeert hoe meer het oplevert en vice versa. Indien de adverteerder verwacht een aanzienlijke omzet online te behalen of dit al doet, dan hebben we een derde JA. Met drie keer Ja mag je door naar de volgende ronde. Het is echter belangrijk daarbij te realiseren dat affiliate marketing een zeer krachtig instrument kan zijn. Hanteer daarbij als uitgangspunt dat rond de 40% van de online omzet uit affiliate marketing gehaald kan worden. Die 40% komt echter niet aanwaaien, daar moet ook werk voor worden verzet!!

Vooral M4N vind ik als affiliate een erg goed netwerk.

Display reclame op basis van CPM afdoen als reclame dat geen resutaat oplevert is aperte onzin. Daarmee diskwalificeer je jezelf als schrijver inderdaad vrij snel. Vanaf dat moment had ik het idee dat ik een advertorial aan het lezen was en niet een objectief artikel. En als je dan toch namen gaat noemen vergeet dan niet Scoot Media, zeker geen kleine speler.

De goede verstaander leest natuurlijk: wilt u betalen voor een bepaalde actie (nieuwsbriefaanmelding, informatieverzoek, sale) in plaats van per 1000 vertoningen dan is affiliate marketing uw overweging waard. Ik zeg hiermee dus niets over het succes van het advertentiemodel zelf. Geluk bij een ongeluk is dat ik op deze manier alle affiliatepartijen weer een legitiem middel geef om voor de eigen parochie te komen preken.

Erg waardevol artikel voor bedrijven die zich ori?nteren binnen affiliate marketing. Daarnaast zou ik dergelijke partijen adviseren om eens een Affiliate Marketing Wednesday te bezoeken. Dit event, georganiseerd door de IAB Taskforce Affiliate Marketing, is een uitgelezen mogelijkheid om meer te weten te komen over de branche en potentie voor uw bedrijf. Een verslag van de eerste editie is hier te lezen: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20100219_iab_affiliate_marketing_wednesday/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug