Deel dit artikel
-

Affiliatemarketing met papieren bonnen in pakketjes webshops

Een nieuw affliliatemarketingnetwerk betreedt de Nederlandse markt met een opmerkelijke concept. Het zorgt er namelijk voor dat adverteerders hun waardebonnen ín de pakketjes kunnen stoppen die webwinkels naar hun klanten versturen.

“Zo verdient die shop een deel van zijn logistieke kosten terug en kan hij zijn klanten een waardebon geven die wel eens interessant voor hem kan zijn.” Zo licht Michiel Dijkstra het bedrijfsmodel toe dat hij voor het Duitse moederbedrijf van Affiliiprint op de Nederlandse markt morgen introduceert op de Webwinkel Vakdagen.

Affiliprint ging in 2010 van start in Duitsland en heeft daar inmiddels zo’n tweeduizend distributeurs, of anders gezegd: deelnemende webshops. Het bedrijf liet vorig jaar zestig miljoen waardebonnen drukken die webwinkels vervolgens bijsloten in de doosjes die ze naar hun klanten verstuurden.

Dijkstra: “We richten ons in Nederland op de middelgrote tot grote webshops. Dat zijn distributeurs die maandelijks driehonderd of meer pakketjes verzenden.” De gedrukte tegoedbonnen, veelal vouchers voor andere webshops, kunnen ook als insert bij tijdschriften worden meegezonden.

Belangstellende adverteerders moeten intekenen op minimaal honderdduizend vouchers, maar tijdens de introductieperiode zijn dat er dertigduizend. De distributeurs kunnen, net als affiliates op het web, aangeven of ze een actie willen toelaten binnen hun logistieke netwerk. Op zo’n manier kunnen ze voorkomen dat directe concurrenten adverteren richting hun klanten. De verzendende webshops krijgen bovendien statistieken te zien of het inwisselgedrag bij de bonnen.

Dijkstra richt zich vooral op het cpm-afrekenmodel, maar in Duitsland wordt ook ‘cost per order’ toegepast. De adverteerder betaalt een cpm-tarief van 95 euro. “Daar zit alles in, van drukwerk tot distributie tot online statistieken. De distributeur ontvangt veertig euro per duizend verzendingen. Wij toucheren de rest, voor kosten en marge.”

Foto: Gabriela Pinto (cc)

Deel dit bericht

5 Reacties

Yolante

Kansloos. In Duitsland heeft deze club nog nooit winst gemaakt en moest er onlangs weer veel extra geld ingepompt worden door investeerders. Daarnaast veel klachten van deelnemers over fraude, kannibalisme, en concurrerende adverteerders die je in het zadel helpt. Wij hebben een aantal Nederlandse adverteerders in Duitsland geholpen met het opzetten van hun webshop, distributie, legal, advertising, etc. en hebben ook onze ervaring gehad met affiliprint. Ik zou het in ieder geval niet adviseren.

Richard

Affiliate marketing op basis van een cpm-afrekenmodel….? Wordt wat mij betreft pas interessant als we kunnen afrekenen op basis van cpl of cpo.

Jaap

Het idee is simpel en klinkt logisch en dat is een goed begin. Uitwerking is echter alles. Als je het simpel en ‘straight’ houdt, zou het toch mogelijk moeten zijn. Er moeten voor iedere webshop toch adverteerders zijn te vinden die dezelfde (demografische) doelgroep hebben, maar niet in elkaars vaarwater zitten. Je moet daar alleen de tijd voornemen. Adverteerders zitten natuurlijk het liefst in het pakket (om het woord ‘doos’ te vermijden) van een halve of hele concurrent. Dat is makkelijk verkopen. De iets moeilijkere weg lijkt mij echter de beste.

Michiel Dijkstra

Beste Yolanthe, vervelend om te horen. Ik ben benieuwd aan welke klachten je refereert. Wij herkennen ons namelijk niet in het door jou geschetste beeld. Zoals ieder bedrijf hebben ook wij te maken met klachten, maar we proberen deze altijd zo goed mogelijk op te lossen. Dus als er nog klachten zijn vanuit jouw kant, helpen wij je graag. Goed om te weten is dat zowel de distributeur als de adverteerder goedkeuring geeft voor verspreiding, daarom zal je niet concurrerende partijen bij elkaar vinden, tenzij ze dat beiden zelf wilden. Je kunt mij bereiken op m.a.dijkstra@affiliprint.nl of voor Duitsland kan je Carsten Schwecke een mailtje sturen via C.schwecke@affiliprint.de.

Paul

Voor de consument wel een mooi concept, al zal het wel afhangen van de relevantie van de coupons die bij een bestelling ingesloten worden en in hoeverre grote webshops participeren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond