Deel dit artikel
-

‘Aflevering is betaling leidt tot slechte prestaties PostNL’

Steeds vaker worden pakketjes door bezorgers van PostNL achtergelaten in kliko’s of op andere plekken in plaats van afgeleverd aan de deur. Ook blijken sommige pakketbezorgers zelf handtekeningen te zetten op aangetekende poststukken zodat ze niet hoeven aan te bellen.

Oorzaken van de negatieve ervaringen van klanten zijn volgens de twee belangenverenigingen voor pakketdistributeurs de druk waaronder de pakketbezorgers hun werk moeten doen en de slechte betaling door PostNL. ‘Aflevering is betaling en deze betaling hebben de bezorgers keihard nodig om te overleven,’ aldus de woordvoerder van belangenvereniging SubcoPartners.

Een derde van de consumenten is niet tevreden over de pakketbezorging van PostNL, zo blijkt uit een enquête van Kassa onder bijna 4000 respondenten. Vorig jaar ontving de Consumentenbond 1374 klachten, nu staat de teller op 2031, met nog ruim drie maanden te gaan.

33 procent van deze groep zegt dat ze een melding kregen dat ze niet thuis waren, terwijl ze wel degelijk in huis op de bezorger zaten te wachten. Oorzaak is ook hier waarschijnlijk dat de bezorger te veel tijd nodig heeft om het pakketje af te leveren, bijvoorbeeld omdat iemand tien hoog woont.

Leendert-Jan Plaisier, directeur Operations van PostNL, leek onaangenaam verrast door het onderzoek. Het achterlaten van pakketjes in kliko’s of in de tuin is volgens hem niet toegestaan, het zelf tekenen van pakketjes al helemaal niet.

PostNL gaat sancties opleggen bij bezorgers die de regels aan hun laars blijven lappen. Om de werkdruk te verlagen, stelt PostNL in diverse delen van Nederland kleinere bezorgwijken in.

Plaisier beloofde ook wat te doen aan de bezorgmeldingen die vaak niet blijken te kloppen. “Het is een indicatie, maar wij merken dat consumenten de tijden letterlijk nemen, terwijl het kan voorkomen dat bij drukte de pakketjes op een andere tijd worden bezorgd.” PostNL wil dit oplossen door vaker updates te versturen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Alex

Merk zakelijk ook dat die jongens onder enorme druk staan..

EVDP

Afgelopen zaterdag, ligt er een aangetekende brief op mijn deurmat gericht aan een bedrijf dat ruim 100 km verderop gevestigd is ?

Een check op track trace op de postcode van de ontvanger en de barcode van PostNL levert geen match. Mijn postcode en de barcode geeft wel een match met de status afgeleverd (zonder dat voor ontvangst is getekend) ??

Ik neem contact op met degene aan wie de brief is gericht en vraag wat ze willen dat ik doe. DHL wordt ingeroepen om de brief bij mij op te halen.

PostNL gebeld en gevraagd hoe het kan dat ik op een privé adres een aangetekende brief ontvang zonder daarvoor te hebben getekend die gericht is aan een bedrijf dat ruim 100 km verderop is gevestigd en hoe PostNL de kosten voor de ontvanger gaat compenseren?

Antwoord: “heel vervelend en dat mag natuurlijk niet gebeuren, excuses en laat de ontvanger maar met PostNL bellen dat vergoeden wij de kosten van DHL”

Wat denken jullie? Gaat PostNL uitzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren? ???

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond