Deel dit artikel
-

Afrekenen grootste drempel bij m-commerce

De grootste drempel voor de groei van m-commerce is de afhandeling van transacties. Hoe eenvoudiger die is, hoe makkelijker men meer geld via telefoons en tablets uitgeeft.

Van duizend ondervraagde consumenten heeft de helft wel eens een mobiele aankoop nog voor de kassa afgebroken. Ze moesten door een te complexe registratieprocedure of te lastig betaalproces heen. Een onderzoek van E-commerce Center Handel brengt deze en andere drempels in kaart.

Zestig procent van de ondervraagden zou al tevreden zijn met een winkelsite die voor mobiele dragers is geoptimaliseerd. Speciale e-commerceapps staan bij de consument niet per definitie hoog op zijn verlanglijstje. Zo lang hij maar kan zoeken, vergelijken en kopen, is hij al tevreden.

Iets minder dan de helft van de respondenten, 49 procent, wil het liefst dat webshops ook een app bieden. De andere helft vindt dat geen must.

Uit de gerapporteerde gedragingen blijkt dat consumenten staan te kloppen aan de mobiele deuren van retailers. Ze zoeken een- of meermaal per maand naar prijs-, product- en beschikbaarheidsinformatie. Zelfs de lokale retailer kan meeprofiteren van mobiele e-commerce. Meer een derde van de Duitse eigenaren van smartphones zoekt regelmatig naar fysieke verkooppunten van producten en diensten die ze online zien.

Niet verrassend is de conclusie dat men via tablets meer geld uitgeeft dan via telefoons. Dat wordt in het algemeen geweten aan het verschil in schermgrootte. Een groter scherm werkt makkelijker.

Deel dit bericht

4 Reacties

Henry

sjonge dat is NIEUWS. Veel voor de hand liggender kun je het niet vinden.

Erwin Boogert

Henry, alleen al vanwege de details die worden gegeven is het goed om te melden.

Eelco van Wijk

Het nieuwswaardige aan dit artikel is natuurlijk dat onderbouwd wordt dat consumenten staan te springen om m-Commerce, terwijl veel webwinkels er nog niet echt in geloven, en zo hard bezig zijn om de boot te missen.

Wij (ik ben directeur van PayPal Benelux) zien dat de webwinkels die WEL al een goede m-Commerce propositie hebben, hoge transactievolumes doen, en dat ook de groei van mobiel als % van totale online sales keihard gaat: Bij onze zakelijke klanten is dat nu al zo’n 6%, en met de huidige groei 8% aan het einde van het jaar.
Onze grootste ‘mobiele’ klanten in Europa gaan meer dan EUR20 miljoen transactievolume dit jaar doen, alleen op mobiele devices, en alleen nog maar met PayPal. (ter vergelijking: zoveel doet nr 37 in de Twinkel top 100, met alle betaalmethoden, en via reguliere eCommerce.) En onze grootste Nederlandse ‘mobiele’ klanten gaan dit jaar meer dan EUR 2 miljoen mobiel transactievolume doen, alleen met PayPal > op basis van alle mobiele betaalmethoden zouden ze waarschijnlijk al binnen komen in de Twinkle top 100 (ondergrens EUR 3,5M).

Kortom, webwinkels die nu nog niet bezig zijn met m-Commerce, hebben een groot probleem.

Jeroen van Glabbeek

“Afrekenen grootste drempel bij m-commerce”
Precies dat inzicht was anderhalf jaar geleden voor CM het startschot om MicroIncasso te ontwikkelen.

En nu de eerste resultaten van de eerste gebruikers van MicroIncasso (o.a. Essent, Videoland, Telegraaf) bekend zijn, blijkt inderdaad dat hoe lager de betaaldrempel op mobiel, hoe hoger de conversie. Geen Random Reader, niets inloggen. Gewoon bestellen via je mobiel en betalen via je bankrekening. Hoe minder stappen hoe beter.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond