Deel dit artikel
-

AH weer/alsnog met persoonlijke Bonusaanbiedingen

Miljoenen Nederlanders kunnen volgend jaar gepersonaliseerde aanbiedingen van Albert Heijn krijgen. Dit keer moeten ze daar wel expliciet toestemming voor geven, want het CBP kijkt mee.

In januari van dit jaar ronkte de marketingmachine van Albert Heijn dat consumenten persoonlijke Bonusaanbiedingen zouden krijgen. Miljoenen mensen krijgen extra korting op spullen die ze vaak kopen en ze ontvangen kooptips op basis van de winkelpatronen van personen met vergelijkbare klantprofielen. De basisinformatie was afkomstig van de Bonuskaart.

Maar dat feest werd een maand later, in februari, al weer stilgelegd.

Het College Bescherming Persoonsgegevens begon namelijk een onderzoek naar de wijze waarop AH de toestemming voor verwerking van klantgegevens had verkregen. De grootgrutter wachtte de resultaten van het onderzoek niet af. Hij staakte de gepersonaliseerde directmarketingactiviteiten.

Het resultaat werd vanochtend bekend: AH heeft zijn klanten niet voldoende, ondubbelzinnig en expliciet genoeg geïnformeerd over de nieuwe verwerking van hun persoonsgegevens. Bovendien werd toestemming verkregen via het opt out-model, niet via de vereiste opt-in. (‘Ja, mits’ vs. ‘Nee, tenzij’)

De ‘Amazon.com-achtige’ persoonlijke aanbiedingen in de supermarkt komen er alsnog. Zo werd vanochtend ook duidelijk. Maar wel met vertraging. Albert Heijn moet zijn klanten nu eerst vragen of ze dat überhaupt willen op basis van hun Bonuskaart. Enkel als ze daar expliciet en ondubbelzinnig toestemming voor geven, kunnen de DM-berichten alsnog worden verzonden.

AH gaat die opt-ins in de loop van volgend jaar alsnog vragen.

Alle bedrijven in Nederland krijgen binnen enkele jaren meer met privacyvraagstukken te maken. Volgens een Europese richtlijn moeten alle bedrijven op termijn een ‘chief privacy officer’, of een functionaris met inhoudelijk vergelijkbare taken, hebben. Zoals bedrijven een baas over de financiën heeft, moet die er ook komen voor de verwerking van persoonsgegevens.

Foto: Cy-V (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

rob

Heb die bonuskaart al nooit begrepen, maar nu valt het kwartje. Gelukkig heb ik die kaart niet gekoppeld aan persoonlijke gegevens. Sowieso vind ik het raar dat je pas korting krijg wanneer je een kaartje hebt (persoonsgebonden of niet).

Mike

Ik neem aan dat alle bonuskaart-informatie die door AH is verzameld vóórdat daar via een expliciete opt-in toestemming van de klant voor was verkregen dient te worden gedelete.

Arie H. Dubbeldam

Nederland en Europa op zijn smalst . Kreeg ik voorheen wekelijks 6 persoonlijke aanbiedingen met een aardige korting en nu MIS ik dit door ambtelijk gedoe over privacy. Indien ik niet meer gebruik wenst te maken van dit soort aanbiedingen dan kan ik dit toch gewoon aangeven aan AH om mij geen info te sturen. Ik ken AH als een bedrijf dat zo’n wens opvolgt. Heeft er geen enkel belang bij om dit niet te doen. De klant is toch koning.
Laat Europa zich maar eens meer bemoeien met belangrijkere problemen dan dat geouwehoer (sorry) over privacy. Onze eigen Belastingdienst kent nagenoeg alles van iedere Nederlandse STAATSburger; big brother is watching bestaat toch al decennia in Nederland. Wat privacy ??????

Kosten verhogingen brengt dit gedoe allemaal l met zich mee, zowel voor het bedrijfsleven als aan een groeiend aantal ambtenaren. Gefeliciteerd Jan de Nederlander.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond