Deel dit artikel
-

Akkoord sociale media met adverteerders over aanpak haatberichten

Facebook, YouTube en Twitter hebben afgelopen week een akkoord gesloten met de World Federation of Advertisers (WFA) om haatberichten beter te bestrijden. Deze stap, waarover bijna een jaar is onderhandeld, komt na een adverteerdersboycot afgelopen zomer.

Merken als Adidas, Coca-Cola, Levis, Starbucks en Unilever besloten in juli om tijdelijk niet meer te adverteren op Facebook en Instagram. Ze wilden het platform zo dwingen om actie te ondernemen tegen haatberichten en desinformatie.

Inmiddels zijn duidelijke definities – Facebook spreekt van een ‘universele taal’ – opgesteld ten aanzien van haatberichten. Ook komt er een onafhankelijk controlesysteem dat moet zorgen dat geen reclame wordt geplaatst bij schadelijke content.

Unilever en Mars vinden het een ‘aanzienlijke vooruitgang’, maar veel zal afhangen van de acties van platforms ondernemen om schoon schip te maken.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond