Deel dit artikel
-

Alibaba investeert in India’s Paytm

Alibaba verwerft voor 177 miljoen dollar een controlerend belang in India’s Paytm, een populaire mobiele betaaldienst en opkomend e-commerceplatform.

De Chinezen doen de investering samen met Saif Partners in Singapore, dat goed is voor 23 miljoen dollar. Alibaba Group krijgt hiermee een significante positie op de Indiase e-commercemarkt, naast groten namen als Amazon, Flipkart en Snapdeal.

Alibaba en zusterbedrijf Ant Financial verworven in 2015 reeds 40 procent van de aandelen in Paytm, voor 500 miljoen dollar. Nu groeit dat belang naar een meerderheid.

Kenners verwachten dat e-commerce in India in de komende jaren fors zal groeien. Net als in China zal commerce via mobiele telefoons de dominante verschijningsvorm zijn.

De Financial Times speculeert erop dat Alibaba aan een fusie kan werken met Snapdeal.

Op groepsniveau werkt Alibaba aan een multichannelstrategie onder de naam ‘New Retail’. Dat combineert big data en online met offline retail. Daartoe kocht het in november een belang van 35 procent Sanjiang Shopping Club voor 302 miljoen dollar. In januari betaalde het 2,6 miljard dollar voor Intime Retail Group, dat tientallen winkelcentra heeft, en eind februari sloot het een strategische samenwerking met Bailian Group, dat 4.700 winkels heeft in 200 Chinese steden.

Foto: reallynuts (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond