Deel dit artikel
-

Mobiele gebruikers stuwen omzet Alibaba

De Chinese e-commerce gigant Alibaba zag de handel via zijn platforms in 2014 met 49 procent stijgen, en het aantal gebruikers is met 45 procent gegroeid naar 334 miljoen. Er wordt steeds meer mobiel gekocht via Alibaba.

Het aantal actieve mobiele gebruikers steeg volgens Alibaba naar 265 miljoen. Alleen al in het vierde kwartaal kwamen er 48 miljoen mobiele gebruikers bij. Die droegen in het afgelopen kwartaal voor 1 miljard dollar bij aan de omzet. Dat is overigens niet zo vreemd: veel Chinese consumenten hebben vaak alleen een smartphone om het internet mee op te gaan.

Toch stelden de cijfers beleggers teleur. De totale omzet van de Alibaba Groep over het vierde kwartaal steeg 40 procent naar 4,2 miljard dollar, minder dan verwacht (4,45 miljard). De omzet van de retailplatforms bedroeg alleen al 3,4 miljard. De nettowinst van de groep kwam uit op 964 miljoen, 28 procent lager dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Beleggers vrezen dat de Chinese markt minder hard groeit dan voorheen. Daar komt nog eens bij dat Alibaba op ramkoers ligt met de Chinese autoriteit voor industrie en commercie (SAIC). Die beweerde eerder deze week dat slechts 40 procent van de producten die op marktplaats Taobao werden aangeboden ‘echt’ waren. De overige 60 procent zou namaak zijn. Rivaal JD.com zou het veel beter doen. Oprichter Jack Ma reageerde furieus op de beschuldigingen.

Misschien moet de groei voor Alibaba, sinds kort genoteerd aan de Amerikaanse beurs, van het buitenland komen. Alibaba verdient tegenwoordig 89 miljoen dollar (vierde kwartaal) buiten China, grotendeels via de dienst AliExpress. De internationale groothandel bracht 195 miljoen dollar op.

Alibaba had afgelopen kwartaal iets meer kosten. Ongeveer 12 procent van de omzet is in het laatste kwartaal naar marketing gegaan, onder meer voor de promotie van de browser UCWeb en mapspecialist AutoNavi.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond