Deel dit artikel
-

Alibaba online koopjesdag Singles Day wordt een megaklapper

In Nederland is het vandaag Sint Maarten, maar in China is de elfde van de elfde vergelijkbaar met het Amerikaanse Cyber Monday: online koopjesdag. Bedacht door e-commerce reus Alibaba en inmiddels een fenomeen in heel China. In het eerste uur deed Alibaba al 2 miljard dollar omzet.

Singles Day, het woord zegt het al, is in feite bedoeld voor ongetrouwde mensen. Alibaba bedacht Singles Day in 2009 om de slappe retailperiode tussen de Nationale dag van de Volksrepubliek China in oktober en Chinees Nieuwjaar in februari te overbruggen. Het was aanvankelijk populair bij Chinese studenten, maar de oorspronkelijke betekenis is in de loop der jaren op de achtergrond geraakt. Nu gaat het vooral om uitverkoop. Sommige producten worden tot vijftig procent afgeprijsd.

Vorig jaar bracht Singles Day Alibaba 5,7 miljard dollar op, minstens zo indrukwekkend als de handel op Black Friday en Cyber Monday in de Verenigde Staten. Andere Chinese retailers zijn inmiddels aangehaakt, dus ligt de totale omzet zelfs nog hoger. Ook transportbedrijven profiteren. YTO Express, een van Alibaba’s partners, heeft 30.000 extra werkers ingehuurd.

Dit jaar worden zeker opnieuw records gebroken. Sommige schattingen gaan uit van 8 miljard dollar voor Alibaba alleen. China Post verwacht 90 miljoen pakketjes te bezorgen, veertig procent meer dan vorig jaar. Grote namen sluiten zich aan, zoals Zara, Topshop en Telsa Motors. Die laatste is begonnen met de verkoop van zijn Model S. in China. In totaal nemen 27.000 handelaren deel aan de ‘bonanza’. Die betalen Alibaba 3 tot 5 procent van de omzet, afhankelijk van het platform dat zij gebruiken.

Alibaba heeft de merknaam ‘Dubbel elf’ laten vastleggen, maar die wordt inmiddels ook al door rivalen geclaimd. Retailer Jingdong vindt dat Alibaba niet al enige aanspraak kan maken op zo’n universele term. CEO Lu Zhaoxi van Alibaba maakt er overigens geen punt van: ‘Het is een evenement voor iedereen.’

De groei zal verder stijgen. Een kwart van de Chinese bevolking winkelt online, volgens weer andere studies de helft. Analisten denken dat de e-commercemarkt van China binnen enkele jaren zo’n 18 procent zal bedragen van de totale retailomzet.

Deel dit bericht

2 Reacties

Guido Gihaux

Wauw

1. en binnen een uur bezorgd?
2. hoeveel pakhuizen vol met retouren?
3. nieuw business model: spelen met uitbetaaldata. Aardige rentepost.

Christiaan

Mooi stuk. Ben wel benieuwd hoe dit is afgelopen, weten jullie wat de eindstand is geworden?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond